Volgens Mark Parker, de CEO van de Amerikaanse sportkledingfabrikant Nike, staat vrouwensport op een kantelpunt. Het enthousiasme voor het WK Voetbal 2019 in Frankrijk in het algemeen en de prestaties van het Amerikaanse vrouwenvoetbalteam in het bijzonder, heeft de verkoop van sportkleding voor vrouwen naar een ongezien niveau gekatapulteerd.
Het truitje van de Amerikaanse vrouwenploeg is nu het meest verkochte Nike-truitje in de geschiedenis van het bedrijf. Dat is een kolossale prestatie wanneer men weet dat Nike ook de shirtleverancier is van (mannelijke) topteams als FC Barcelona en het Braziliaanse voetbalelftal.
Kijkcijfers verbrijzelen alle bestaande records
Opnieuw speelt de televisie een hoofdrol. In zowat alle landen werden de voorbije weken kijkcijfer-records gebroken. In de VS is vrouwenvoetbal mateloos populair. Het land is dan ook de regerende wereldkampioen. Dat daar grote aantallen kijkers de wedstrijden zouden volgen is niet echt een verrassing. Maar het is vooral het enthousiasme in andere landen dat opvalt.
- In Italië zijn de kijkcijfers voor de wedstrijden van het Italiaanse vrouwenelftal tijdens het toernooi gestegen met een factor 35.
- Duitsland en Frankrijk verloren elk hun kwartfinale van respectievelijk Zweden en de VS. Maar de prestatie van de Franse vrouwen werd door de helft van alle Franse tv-kijkers gevolgd. Ruim 10,7 miljoen Fransen zetten een record voor een vrouwenwedstrijd. Ook de 7,9 miljoen Duitsers die de wedstrijd tegen Zweden volgden zetten met 43,2% marktaandeel een record neer.
- De Engelse vrouwen zetten op hun beurt drie records neer in evenveel weken. Met 7,6 miljoen kijkers voor de kwartfinale tegen Noorwegen, werd het vorige record van 4 miljoen kijkers tijdens het EK 2017 van de tabellen geveegd.
Nike
Een van de grote winnaars is het Amerikaanse sportmerk Nike, dat vorige week voor het eerst in 7 jaar kwartaalresultaten rapporteerde die onder de verwachtingen van analisten lagen. Maar het was vooral wat CEO Mark Parker na zijn presentatie te vertellen had, wat de onverdeelde aandacht van de aanwezige journalisten kreeg.
De Nike swoosh siert de shirts van niet minder dan 14 van de 24 deelnemende teams aan het WK Voetbal in Frankrijk. Een grandiose reclamecampagne gecombineerd met recordcijfers op tv doen de rest.
https://youtu.be/hOVkEHADCg4
Niet enkel is het Amerikaanse shirt nu niet enkel het best verkochte uit de geschiedenis, mannen en vrouwen gecombineerd, Nike ontpopte zich voor het eerst in zijn geschiedenis ook tot de grootste verkoper van vrouwenbeha’s in Noord-Amerika.
China
Nike wil zich nu vooral gaan toespitsen op de Chinese markt. Het sportmerk ziet daar voorlopig nog 75% van zijn verkopen naar mannen gaan. China is met 20% van alle verkopen van Nike wereldwijd wel de snelst groeiende markt.
Nog volgens Parker kan het belang van 2019 voor de evolutie van vrouwelijke sportkledij onmogelijk overschat worden.