Key takeaways
- De operationele winst van Wizz Air daalde aanzienlijk en bleef daarmee onder de voorspellingen van analisten.
- Problemen met de reparatie van Pratt & Whitney motoren belemmerden het vermogen van Wizz Air om de vloot uit te breiden en aan de groeiende vraag te voldoen.
De Honghaarse budgetmaatschappij Wizz Air meldde een operationele jaarwinst die aanzienlijk lager uitviel dan de voorspellingen van analisten. De luchtvaartmaatschappij schreef de teleurstellende resultaten toe aan voortdurende capaciteitsbeperkingen als gevolg van vliegtuigen die aan de grond werden gehouden, gecombineerd met aanhoudend hoge operationele kosten.
De bredere Europese luchtvaartsector kampt met aanhoudende vertragingen bij leveringen en onzekerheid over de vraag na de pandemie. Dit wordt verder bemoeilijkt door economische instabiliteit als gevolg van handelsspanningen. Desondanks heeft de sector over het algemeen geprofiteerd van de lagere brandstofprijzen.
Operationele uitdagingen
Wizz Air heeft te maken gehad met bijzondere uitdagingen door reparatieproblemen aan de Pratt & Whitney motoren, geproduceerd door RTX. Deze problemen hebben het voor de luchtvaartmaatschappij moeilijker gemaakt om haar vloot uit te breiden en aan de groeiende vraag te voldoen. Om die reden heeft Wizz Air het afgelopen jaar twee keer een winstwaarschuwing afgegeven.
Jozsef Varadi, Chief Executive Officer van Wizz Air, benadrukte de veerkracht van het bedrijf in het omgaan met deze uitzonderlijke omstandigheden. Hij erkende dat opereren in een markt waarin het aanbod achterblijft bij de vraag unieke uitdagingen met zich meebrengt voor luchtvaartmaatschappijen.
Financiële prestaties
Voor het boekjaar dat eindigde op 31 maart rapporteerde Wizz Air een operationele winst van 167,5 miljoen euro, een scherpe daling van 61,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit cijfer bleef aanzienlijk achter bij de analistenverwachtingen van 246 miljoen euro.
Vanwege de beperkte zichtbaarheid van de handelsseizoenen gaf Wizz Air geen financiële richtlijnen voor het komende jaar. In januari voorspelde Varadi dat de uitdagingen rondom motorreparaties de luchtvaartmaatschappij nog twee tot drie jaar zouden blijven beïnvloeden.
De aandelenkoers van Wizz Air is het afgelopen jaar met meer dan 30 procent gedaald, waarmee het bedrijf zijn positie als slechtst presterende Europese luchtvaartmaatschappij verder heeft versterkt.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!