Winst voor Belgische groep AB InBev

Anheuser-Busch InBev, ’s werelds grootste brouwer, heeft de trend van sombere winsten in de bierindustrie omgebogen. De Belgische groep rapporteerde een winst die de prognoses overtrof. Dit was een welgekomen afwisseling na een reeks gemiste prognoses en waarschuwingen van andere producenten van bier en sterke dranken over opkomende problemen.

De betere prestatie van het bedrijf komt doordat consumenten minder gaan drinken of dure merken inruilen voor goedkopere als gevolg van een crisis in de kosten van levensonderhoud. Desondanks handhaafde AB InBev haar prognose voor het hele jaar voor een kernwinstgroei tussen 4 procent en 8 procent.

Producenten van sterken dranken worstelen met economische onzekerheid

Diageo, ’s werelds grootste producent van sterke dranken, zag zijn aandelen met meer dan 9 procent dalen tot een dieptepunt in vier jaar nadat het bedrijf waarschuwde voor ernstige uitdagingen in zijn laatste boekjaar. Heineken rapporteerde ook een omzetdaling als gevolg van koeler en natter weer in delen van Europa.

De problemen van de producenten van sterke dranken zijn vooral opmerkelijk gezien de hausse in de verkoop na de pandemie, toen consumenten die over geld beschikten zich te buiten gingen aan dure dranken. Maar nu de crisis in de kosten van levensonderhoud zijn tol eist, liggen de duurdere merken overal ter wereld in de schappen te verstoffen.

Verschuiving naar een gezondere levensstijl

In opkomende markten zoals Mexico heeft Diageo marktaandeel verloren omdat sommige drinkers overstappen op lokale merken met Mexicaans erfgoed. Heineken heeft het moeilijk in Vietnam door de moeilijke economische omstandigheden en de strengere wetten op rijden onder invloed. AB InBev werd ook getroffen door het slechte weer in China en de dalende verkoop in het door inflatie geteisterde Argentinië.

Zorgen op de langere termijn zijn onder andere een verschuiving naar een gezondere levensstijl, wat de verkoop kan drukken omdat mensen minder alcohol drinken. Er wordt gedacht dat vooral Gen Z-consumenten door deze trend worden beïnvloed, waarbij sommige beleggers zich afvragen of zij in hetzelfde tempo zullen blijven drinken als vorige generaties.

Wat is de volgende stap voor de producenten?

Ondanks de uitdagingen op de korte termijn denken sommige beleggers dat bedrijven in sterke dranken op de lange termijn beter gepositioneerd zijn dan bierbedrijven. Dit komt omdat Gen Z-consumenten meer uitgeven aan sterke dranken dan millennials van dezelfde leeftijd, met een voorkeur voor matiging in plaats van onthouding.

Anderen blijven echter voorzichtig en wijzen op de afname van arbeiders die vroeger de drijvende kracht waren achter de consumptie in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten. Zoals een fondsmanager opmerkte, “mensen hebben die carrières niet meer zo vaak… het is gewoon een andere omgeving”.

Uiteindelijk zullen de bierbedrijven en producenten van sterke dranken zich moeten aanpassen aan veranderende consumentengewoonten en economische omstandigheden als ze willen blijven floreren.

Hoofdpunten

• AB InBev rapporteerde een winst die de verwachtingen overtreft, ondanks sombere resultaten in de bierindustrie.
• Producenten van sterke dranken zoals Diageo en Heineken hebben het moeilijk te midden van de economische onzekerheid, met duurdere merken die stof verzamelen in de schappen.
• Opkomende markten zijn een bron van zorgen voor bier- en sterke dranken-producenten: Diageo verliest marktaandeel in Mexico en Heineken heeft het moeilijk in Vietnam.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.