Winst Disney komt 85 procent lager uit, maar Disney+ redt bloedrood kwartaal

De entertainmentgigant Disney moest het afgelopen kwartaal een winstdaling van 85 procent slikken. Al konden de streamingdiensten Disney+ en Hulu de schade beperken.

De eerste resultaten van de nieuwe CEO Bob Chapek waren geen hoogvlieger. De man heeft een slecht moment gekozen om aan het hoofd te komen van de Amerikaanse entertainmentreus, vlak voor de coronacrisis.

Alle pretparken moesten sluiten, de cruises moesten gepauzeerd worden, filmproducties werden afgelast. Het coronavirus heeft de activiteiten van Disney serieus ontwricht en dat is te zien in de resultaten. De brutobedrijfswinst (ebitda) ging in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 85 procent onderuit naar 1 miljard dollar (923 miljoen euro).

Omzetstijging

Al is er ook goed nieuws. De omzet steeg met 21 procent naar 18 miljard dollar en dat is vooral te danken aan de lancering van Disney+ in november. De streamingdienst profiteerde van Covid-19 en kon 33,5 miljoen abonnees verleiden tot eind maart. In april stond de teller echter al op 50 miljoen.

Ook de sportdienst ESPN+ en de andere streamingdienst Hulu kregen er meer klanten bij. Dat deed de omzet voor de streamdivisie toenemen met meer dan 100 procent naar 4 miljard dollar. Helaas bleef ook daar de winst achter. Meer zelfs: er werd een verlies van 812 miljoen dollar geboekt, voornamelijk door kosten verbonden aan de lancering van Disney+.

Heropening pretpraken

In de marge van de resultaten kondigde het bedrijf aan dat het opnieuw zal proberen een aantal pretparken te openen. Het eerste park dat heropent is het Disney Resort in Shanghai op 11 mei.

Het aandeel van Disney steeg kort 2 procent nabeurs, maar viel al snel terug tot een verlies van 2 procent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.