Winkelprijzen in het Verenigd Koninkrijk stegen met 0,4 procent in juni door inflatie


Key takeaways

  • De winkelprijzen in het Verenigd Koninkrijk zijn in juni teruggekeerd naar de inflatie, een stijging van 0,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
  • De voedselprijzen stegen met 3,7 procent, als gevolg van hoge vleesprijzen in de groothandel en hogere arbeidskosten in de toeleveringsketen.
  • De non-foodinflatie daalde naar 1,2 procent jaar op jaar, terwijl de ambient food inflatie steeg naar 4,3 procent.

De winkelprijzen in het Verenigd Koninkrijk keerden in juni terug naar de inflatie, voornamelijk door de stijgende voedselprijzen. Uit gegevens van detailhandelanalisten blijkt dat de totale inflatie van de winkelprijzen met 0,4 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is een omkering van de neerwaartse trend in de voorgaande maanden.

Inflatie

De voedselinflatie steeg naar 3,7 procent, aanzienlijk hoger dan de 2,8 procent in mei en een bevestiging van de opwaartse trend sinds het begin van het jaar. Het British Retail Consortium (BRC) schrijft de stijging toe aan een aantal factoren, waaronder hogere groothandelsprijzen voor vlees en hogere arbeidskosten in de toeleveringsketen. Daarnaast heeft een periode van warm, droog weer een negatieve invloed gehad op de oogstopbrengsten, wat heeft geleid tot hogere fruit- en groenteprijzen.

Terwijl de inflatie van voedingsmiddelen ook steeg, van 3,3 procent naar 4,3 procent, daalde de inflatie van non-foodproducten in juni minder sterk naar 1,2 procent jaar op jaar. Dit wijst erop dat de deflatoire trend in non-food producten geleidelijk afneemt.

Helen Dickinson, chief executive van de BRC, drong er bij de regering op aan om de kostendruk waarmee retailers te maken hebben aan te pakken. Ze wees in het bijzonder op de aanstaande hervorming van de bedrijfsbelasting als een kans om deze lasten te verlichten, en benadrukte de noodzaak van een systeem dat voorkomt dat detailhandelaren hogere kosten moeten maken als gevolg van de veranderingen.

Grote detailhandelaren

Het is de moeite waard om op te merken dat grote detailhandelaren de afgelopen tijd aanzienlijke winsten hebben gemaakt. Supermarktketens Tesco en Sainsbury’s hebben winsten gemeld van respectievelijk ongeveer 3,1 miljard pond (3,627 miljard euro) en 1 miljard pond (1,17 miljard euro), terwijl kledingretailer Next vorig jaar voor het eerst 1 miljard pond (1,17 miljard euro) winst heeft gemaakt.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.