Wie Safari op zijn smartphone heeft staan, betekent nog weinig voor adverteerders

Apple-CEO Tim Cook heeft een uitermate efficiënte strijd gevoerd tegen de reclame die ons op internet achtervolgt. Daardoor loopt het bedrijf rechtstreekse advertentie-inkomsten mis, maar Apple zit geenszins op droog zaad.

In september 2017 introduceerde Apple zijn Intelligent Tracking Prevention op zijn webbrowser Safari. Die verhindert ad tracking. Dat is een techniek waarbij websitebezoekers worden gevolgd op basis van cookies, databestandjes die websiteservers achterlaten in je browser. Die kunnen verschillende zaken doen. Ze houden bij wat er al in het winkelmandje zat van een webshop, maar houden ook uw surfgedrag bij. En dat is een goudmijn voor adverteerders.

Omdat Apple die mogelijkheid beperkt in Safari, is de kost om via die browser te adverteren de voorbije 2 jaar met 60% gedaald, schrijft The Information (éénmalige gratis registratie verplicht). In dezelfde tijdspanne is de kost om via Google Chrome te adverteren lichtjes gestegen. Safari-gebruikers zijn dus gewoonweg niet langer interessant voor adverteerders.

Dat is vooral slecht nieuws voor verkopers van duurdere producten. iPhone-eigenaars bevinden zich veelal in de betere consumentenklasse. Ze zijn dus aantrekkelijker zijn voor adverteerders. Safari heeft ondertussen ook al 53% van de markt voor mobiele browsers in handen.

Cook heeft dus gedaan wat hij beloofde. Hij lijkt er niet mee  in te zitten dat hij miljoenen dollars aan advertentiedollars aan zich voorbij ziet gaan. De privacy van zijn gebruikers respecteren is volgens hem belangrijker.

Apple verkoopt het recht om bezoekers te volgen door aan Google

Maar helemaal juist is dat niet. Want volgens Goldman Sachs betaalde Google in 2018 ruim 9,4 miljard dollar om de standaard zoekmachine te blijven op de iPhone. Nog volgens de Amerikaanse zakenbank zou dat bedrag dit jaar oplopen tot 12,2 miljard dollar. Daarmee tekent Google voor een kwart van Apple’s totale inkomsten in zijn dienstenafdeling. 

Waarom Google dat doet? De enige reden waarom het bedrijf zo’n bedrag wil betalen, is de winst die het maakt door het targetten van Apple-fans met advertenties. En zo verdient ook Apple dus onrechtstreeks veel geld met het opvolgen van de zoekopdrachten van z’n gebruikers. Ze doen het niet zelf, maar verkopen het recht aan een derde partij.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.