De verkoop van elektrische wagens in Europa groeit zo snel dat het continent mogelijk in de nabije toekomst China voorbij zal steken. Dat staat in een rapport van marktonderzoeker Jato Dynamics. De analisten merken daarbij wel op dat Europa en de Verenigde Staten op het gebied van elektrische voertuigen goed zouden moeten kijken naar het Chinese voorbeeld.
China is momenteel wereldwijd de grootste markt voor elektrische wagens. Dat heeft het Aziatische land volgens Jato gerealiseerd door onder meer prioriteit te geven aan betaalbaarheid en gebruik te maken van een centrale planning.
Regelgeving
‘De vraag naar milieuvriendelijke en intelligente auto’s stijgt wereldwijd,’ aldus het rapport. ‘Dat is vooral het geval in Europa, waar de markt wordt versterkt door strengere emissievoorschriften en een toenemend bewustzijn over de dreiging van de klimaatverandering. Tijdens de eerste helft van dit jaar kende Europa voor de eerste keer in een half decennium een grotere verkoop dan China.’
Jato erkent dat de crisis op de automarkt, te wijten aan de coronacrisis, ook de elektrische wagens niet heeft gespaard. De verkoop van elektrische voertuigen kende tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een daling met 15 procent.
Een rapport van Bloomberg vorige maand berekende echter dat de wereldwijde markt voor elektrische voertuigen naar verwachting dit jaar met ongeveer 7 procent zal groeien. Die trend wordt volgens Bloomberg door Europa geleid.
‘Onderontwikkelde markten voor elektrische voertuigen moeten nu werken aan de implementatie van een meer gecentraliseerd plan om de groei te stimuleren,’ zegt Jato. ‘Daarbij moeten ze een optimale omgeving creëren om het vertrouwen van de consument op te bouwen. De adoptie van elektrische wagens moet zo eenvoudig mogelijk worden gemaakt.’
‘Naast zware subsidies voor elektrische voertuigen, heeft de Chinese overheid immers een bewuste strategie ontwikkeld – onder meer met de uitbouw van een efficiënte infrastructuur – die cruciaal is om de adoptie van de technologie te ondersteunen. Er zouden nu wereldwijd 862.118 publieke oplaadpunten operationeel zijn. Daarvan is 60 procent in China gesitueerd.’
Betaalbaarheid
‘Daarnaast zorgt de Chinese markt ook voor betaalbare elektrische wagens’, betoogt Jato. ‘Het Model 3 van de Amerikaanse autobouwer Tesla wordt nergens in de wereld goedkoper verkocht dan in China. Dat is onder meer mogelijk door de onmiddellijke nabijheid van de toeleveringsketen – vooral op het gebied van batterijen – waarop de autobouwer in China kan rekenen.’
Jato erkent dat China de subsidies voor elektrische auto’s weliswaar vermindert, maar voert aan dat de auto’s er nog altijd veel goedkoper zijn dan elders in de wereld. ‘In Shanghai kost het 13.000 dollar voor een kentekenplaat voor een voertuig met verbrandingsmotor, maar voor bezitters van een elektrische wagens is die dienst gratis,’ verduidelijkt de analist.
‘Op deze manier creëert de stad een enorme economische stimulans voor de overstap naar elektrische auto’s. In Europa daarentegen richten de autofabrikanten zich traditioneel meer op duurdere modellen. Met importtarieven voor buitenlandse concurrenten, ondersteunde China bovendien de eigen fabrikanten.’
In China bieden de fabrikanten van elektrische wagens momenteel 138 verschillende modellen aan. In Europa zijn slechts 60 modellen beschikbaar en in de Verenigde Staten is er amper keuze tussen 17 verschillende types.