Key takeaways
- Volkswagen rapporteerde een stijging van 1,2 procent in de wereldwijde verkoop van voertuigen in het tweede kwartaal.
- De verkoop van elektrische auto’s steeg wereldwijd met 38 procent en in Europa met 73 procent.
- De vraag in de Verenigde Staten daalde, wat resulteerde in een verkoopdaling van 16,2 procent in Noord-Amerika.
Ondanks obstakels zoals de dalende vraag in de Verenigde Staten en de handelsspanningen, noteerde Volkswagen in het tweede kwartaal van 2025 een bescheiden stijging van 1,2 procent in de wereldwijde autoverkoop. De groei was voornamelijk te danken aan de goede prestaties van het assortiment elektrische auto’s in Europa. Volkswagen leverde in totaal 2,27 miljoen voertuigen af, een lichte verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Terwijl de verkoop in de meeste regio’s steeg, noteerde Noord-Amerika een daling. De Duitse autofabrikanten zijn actief op zoek naar een oplossing met de Amerikaanse regering voor het tarief van 25 procent op geïmporteerde voertuigen en onderdelen, dat een grote impact heeft op de vraag in deze cruciale markt.
Elektrische voertuigen als koploper
De groei is vooral te danken aan Volkswagens inzet voor elektrische mobiliteit. De stijging van de verkoop van volledig elektrische modellen telt namelijk 38 procent in het tweede kwartaal. Vooral de Europese markten zagen een nog significantere stijging van 73 procent.
Marco Schubert, Hoofd Verkoop bij Volkswagen, benadrukte aan Reuters de noodzaak om dit positieve momentum vast te houden door de succesvolle strategie van de introductie van nieuwe elektrische modellen te blijven implementeren. (jv)
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

