Key takeaways
- Volkswagen wil het personeelsbestand met 35.000 werknemers verminderen tegen 2030.
- Het bedrijf is van plan om zijn jaarlijkse technische productiecapaciteit met 734.000 voertuigen te verlagen.
- De fabriek in Wolfsburg krijgt te maken met een capaciteitsvermindering van 500.000 eenheden.
Volkswagen voert aanzienlijke kostenbesparingen door in Duitsland, die gevolgen hebben voor bijna al haar binnenlandse productiefaciliteiten. Deze maatregelen volgen op een overeenkomst die het bedrijf en de vakbond in december vorig jaar bereikten, met als doel om het personeelsbestand tegen 2030 met ongeveer 35.000 werknemers te verminderen. Daarnaast is Volkswagen van plan om haar jaarlijkse technische productiecapaciteit met 734.000 voertuigen te verlagen. Dit meldt de Hessische/Niedersächsische Allgemeine.
Regionale gevolgen voor fabrieken
Hoewel dit cijfer de maximale potentiële productie weergeeft, weerspiegelt het zelden de daadwerkelijke productie als gevolg van factoren zoals geplande pauzes en operationele onderbrekingen. Details over de impact van deze bezuinigingen op individuele Duitse VW-fabrieken kwamen naar voren uit een uitgelekte interne lijst die gepubliceerd werd door Automobilwoche. De fabriek in Wolfsburg, de hoofdvestiging van Volkswagen, wordt geconfronteerd met een capaciteitsvermindering van 500.000 eenheden.
De fabriek in Zwickau wordt geconfronteerd met een vermindering van 170.000 eenheden, ongeveer de helft van de maximale capaciteit van 300.000 eenheden. Vorig jaar produceerde de fabriek 204.000 voertuigen. Deze vermindering volgt op de verhuizing van de ID.3 en Cupra Born productie naar Wolfsburg, en ID.4 productie naar Emden. Zwickau zal zich in de toekomst uitsluitend richten op de productie van de Audi Q4.
Andere getroffen fabrieken
De fabriek in Osnabrück zal naar verwachting 56.000 eenheden bijdragen aan de kostenbesparingsdoelstellingen van Volkswagen. Met slechts 35.000 geproduceerde voertuigen in 2024 gaat de fabriek een onzekere toekomst tegemoet, aangezien de productie van de T-Roc Cabrio daar volgens de planning in 2027 zal worden gestaakt. Er wordt gespeculeerd dat Rheinmetall, een defensieaannemer, de locatie zou kunnen overnemen voor de productie van militaire voertuigen.
De glasfabriek in Dresden krijgt te maken met een capaciteitsvermindering van 8.000 stuks. Met een productie van slechts 5.500 stuks in 2024 blijft de toekomst van de fabriek onduidelijk, hoewel Volkswagen een plan aan het ontwikkelen is voor het verdere gebruik ervan. Emden is de enige fabriek die gespaard blijft van deze productieverlagingen. In 2024 produceerde deze fabriek ongeveer 123.000 voertuigen.