Wereldwijde televisiepubliek Formule E vorig jaar bijna een derde gegroeid

De wedstrijden van de Formule E zijn het voorbije seizoen wereldwijd door 316 miljoen mensen op televisie bekeken. Dat betekende een stijging met 32 procent tegenover het seizoen voordien. Dat hebben de organisatoren van de competitie, de elektrische versie van de Formule Eén, gemeld.

De sterke groei aan populariteit moet volgens de Formule E worden toegeschreven aan contracten in belangrijke markten die konden worden gesloten om het publiek een gratis verslaggeving te kunnen aanbieden.

Dit zou ook het publiek voor live uitzendingen van de wedstrijden, tegenover samenvattingen en andere vormen van verslaggeving, hebben verhoogd.

Interesse

“De groei toont de organische groei die de interesse in races met de elektrische wagens kan laten optekenen”, voeren de organisatoren aan. “Nochtans kende de competitie het voorbije seizoen een ingekorte kalender, terwijl er tevens geen races in Azië konden worden georganiseerd.”

“De Formule E heeft zich snel van de terugslag door de coronacrisis kunnen herstellen”, luidt het nog. “Het zesde seizoen was door de uitbraak van de coronapandemie vroegtijdig afgebroken. De competitie werd afgesloten met zes races over een periode van negen dagen in Berlijn.”

“Het voorbije seizoen konden echter al opnieuw vijftien races op acht locaties worden georganiseerd. Daarbij kon de competitie ook een terugkeer naar wereldwijde metropolen zoals Rome, New York en Londen melden.”

“De toenemende interesse kan worden toegeschreven aan een verbeterde televisie-content, terwijl bovendien het tijdstip van de races werd bijgestuurd om een groter live-publiek te kunnen aantrekken. Daardoor liep de kijkduur tijdens de wedstrijden met 26 procent op.”

“Dat was vooral te danken aan nieuwe uitzendakkoorden in belangrijke markten zoals Duitsland, Italië, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten en Indonesië. In al die landen lieten de kijkersaantallen een bovengemiddelde groei optekenen.”

Mercedes

In Duitsland groeide het publiek voor live-uitzendingen van de races met 730 procent, maar ook in verscheidene andere markten – zoals Italië (234 procent), Frankrijk (232 procent), het Verenigd Koninkrijk (164 procent) en Indonesië (92 procent) – kon een sterke toename worden opgemerkt.

Het kampioenschap, dat midden augustus met een race in Berlijn werd afgesloten, werd door de Nederlandse piloot Nyck de Vries, die voor Mercedes uitkwam, gewonnen.

“De competitie heeft een recordseizoen achter de rug”, merkt Jamie Reigle, topman van de Formule E, op. “Het is duidelijk dat het publiek grote interesse toont in de races met elektrische wagens die op stadscircuits worden georganiseerd.”

Reigle voegt eraan toe dat het nieuwe seizoen, dat eind januari volgend jaar van start gaat, opnieuw volop toeschouwers langs de circuits kan verwelkomen. Dat moet volgens hem de populariteit van de competitie nog verder doen toenemen.

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.