Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden wereldwijd 299,1 miljoen smartphones verkocht. Tegenover dezelfde periode vorig jaar is de afzet met 20,1 procent ingekrompen. De sector moet daarmee de grootste terugval uit zijn geschiedenis melden. Dat blijkt uit een rapport van consulent Gartner.
Daarbij lieten Samsung, Huawei en Oppo volgens de cijfers de grootste terugval optekenen. De sector is volgens de onderzoekers zwaar door de coronacrisis getroffen.
Corona
‘De coronacrisis heeft economieën over de hele wereld tot stilstand gebracht,’ zegt Anshul Gupta, analist bij Gartner. ‘Fabrikanten, retailers en ontwikkelaars werden allemaal geraakt. Al die partijen hebben bijdragen aan de aanzienlijke verkoopdalingen bij de grote smartphonemerken.’
Samsung bleef met een verkoop van ruim 55,3 miljoen exemplaren wereldwijd marktleider. Tegenover het eerste kwartaal van vorig jaar liep de afzet echter met 22,7 procent terug. Het marktaandeel van het Zuid-Koreaanse bedrijf viel van 19,1 procent naar 18,5 procent terug.
De grootste achteruitgang kwam echter op naam van Huawei, waar de verkoop met 27,3 procent tot bijna 42,5 miljoen exemplaren terugviel. Het marktaandeel van Huawei daalde van 15,6 procent tot 14,2 procent. Apple eindigde op een derde plaats. De Amerikaanse groep zag de verkoop met 8,2 procent afkalven tot ruim 40,9 miljoen exemplaren, maar haar marktaandeel liep daarmee wel op van 11,9 procent naar 13,7 procent.
Het Chinese Xiaomi was de grote uitzondering op de algemeen dalende trend. De verkoop van het Chinese bedrijf liep met 1,4 procent op tot meer dan 27,8 miljoen exemplaren. Het marktaandeel steeg van 7,3 procent naar 9,3 procent. Dat fenomeen moet volgens Gartner worden toegeschreven aan een sterke verkoop van de Redmi-telefoon op de internationale markten, ondersteund door een agressieve online strategie.
Het Chinese Oppo blijft op de de vijfde plaats met een verkoop van ruim 23,9 miljoen eenheden. Dat is een daling met 19,1 procent tegenover het eerste kwartaal vorig jaar. Het marktaandeel van Oppo steeg echter wel van 7,9 procent naar 8 procent. Alle andere fabrikanten verkochten gezamenlijk 108.621 smartphones, 24,2 procent minder dan de eerste drie maanden vorig jaar.
Gupta merkt verder op dat de terugval bij Samsung nog veel zwaarder had kunnen zijn. ‘Het bedrijf bleef echter van erger gespaard door zijn beperkte aanwezigheid, zowel op het gebied van productie als verkoop, in China,’ betoogt de analist.
‘Anderzijds moet Huawei voor een probleemjaar vrezen. Het bedrijf kan immers niet meer op de collaboratie met Google werken. Daardoor heeft het ook geen toegang meer tot de virtuele winkel Google Play. Huawei zal het dan ook wellicht bijzonder moeilijk krijgen om op de internationale markten nog nieuwe gebruikers aan te trekken.’
Apple leek volgens Gartner oorspronkelijk op weg naar een uitstekend kwartaal. ‘De nieuwe productlijn trok wereldwijd een grote belangstelling,’ zegt de analist. ‘Daar leek zelfs een recordverkoop in het vizier te komen. De coronacrisis, die de bevoorradingsketen verstoorde en de koopintenties van de klanten ondermijnde, maakte aan die hoop echter een einde.’
‘Door zijn online services en de heropstart van de verkoop eind maart kon het bedrijf alsnog een gedeelte van de verliezen recupereren.’