De wereldwijde muziekindustrie heeft het voorbije jaar een omzet van 21,5 miljard dollar (19,1 miljard euro) gerealiseerd, een stijging met 11,4 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Midia Research.
De cijfers – die uitsluitend de verkoop van opgenomen muziek omvatten – tonen een versnelling tegenover het jaar voordien.
Onafhankelijken
Het rapport merkt op dat het aandeel van de grote muzieklabels van 68 procent tot 67,5 procent is teruggevallen. De onafhankelijke labels en artiesten konden daarentegen hun marktaandeel van 32 procent tot 32,5 procent uitbreiden.
‘De groei was groter dan het jaar voordien,’ benadrukt Mark Mulligan, topman van Midia Research. ‘Vanuit nagenoeg elke invalshoek kon die groei worden opgetekend. Cruciaal was daarbij de evolutie op de streamingmarkt. In die sector was er een duidelijke vertraging, maar toch kon de hele industrie een verdere groei melden.’
‘Belangrijk is ook de impact van artiesten met directe inkomsten – muzikanten die geen contracten met een muzieklabel hebben. Die groep zag zijn inkomsten met 32,1 procent oplopen. Zij hebben op de totale muziekmarkt daardoor nu een aandeel van 4,1 procent verworven.’
‘Ondanks de vertraging bleef streaming de belangrijkste pijler van de inkomstengroei,’ zegt Mulligan. ‘Die platformen registreerden een omzetgroei met 24 procent tot 11,9 miljard dollar. Streaming vertegenwoordigt inmiddels 56 procent van de totale inkomsten van de labels.’
‘Maar er is een duidelijke vertraging. Hun groei bedroeg 2,3 miljard dollar. Dat was 64 miljoen dollar minder dan het jaar voordien. Anderzijds kon bij de downloads en fysieke verkopen de achteruitgang met 0,4 miljard dollar worden ingekrimpt. Op die manier droegen ook zij tot de uiteindelijke groeiversnelling bij.’
Universal
Midia Research wijst er verder op dat Universal Music vorig jaar zijn marktaandeel verder tot 30 procent heeft kunnen uitbreiden. Dat weerspiegelt zich ook in de top tien met meest verkopende artiesten van het voorbije jaar. Daarin had Universal acht vertegenwoordigers.
‘Tegelijkertijd blijkt dat de concurrentie om de tweede plaats tussen Warner Music en Sony Music intenser wordt,’ voert Mulligan aan.