Het voorstel van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om alle nachtvluchten op Zaventem te schrappen doet nu zelfs de internationale luchtvaartkoepel IATA reageren, en wel nog op de nationale feestdag. De grootste luchtvaartorganisatie ter wereld waarschuwt voor de impact op de farmavluchten en de verbindingen met Afrika als de federale regering Gilkinet zou volgen.
De kwestie: Minister Gilkinet verraste eind vorige week met een ontwerp van ministerieel besluit. Daarin staat onder meer een totaalverbod op nachtvluchten (tussen 23 en 6 uur) vanaf oktober 2024. Dat leidde de voorbije dagen tot een Belgisch publiek debat.
Het nieuws: Nu mengt ook IATA zich daarin, wat meteen ook tot gevolg heeft dat de Belgische kwestie mondiaal gaat. De koepel vertegenwoordigt immers 300 luchtvaartmaatschappijen en 83 procent van het luchtverkeer.
IATA wil het ontwerp van Gilkinet meteen van tafel. “Het voorstel is voorbarig omdat het voorbijgaat aan de internationale verplichtingen van België in het kader van een Balanced Approach (gebalanceerde aanpak) van geluidshinder”, zegt de vereniging in een persbericht. “Die stellen uitdrukkelijk dat vliegbeperkingen pas in laatste instantie mogen worden toegepast, na een gedetailleerde raadpleging en kosten-batenanalyse, en wanneer de geluidsvoordelen van andere mogelijke maatregelen zijn uitgeput.”
14.000 jobs
Meer details: Een verbod op nachtvluchten zou Brussels Airport en de bredere Belgische economie in twee domeinen treffen, zegt IATA.
- “Veel van de vluchten die door een nachtverbod getroffen zouden worden, zijn vrachtvluchten. België is vooral sterk in de export van farmaceutische producten, die afhankelijk zijn van luchtvervoer voor een snelle, tijd- en temperatuurgecontroleerde verzending, waarin Zaventem een wereldleider is.”
- En verder: “In termen van luchtconnectiviteit faciliteert de luchthaven een bescheiden maar belangrijk aantal nachtvluchtverbindingen. Eén van de routes die bedreigd zouden worden door een verbod zijn de verbindingen met Afrika, één van de snelst groeiende economische regio’s ter wereld.”
Nog dit: De luchtvaartkoepel zegt dat “bekommernissen van de omwonenden over overmatige geluidsoverlast gehoord moeten worden”, maar dat een volledige schrapping van de nachtvluchten een te drastische oplossing is met grote economische nadelen. Eerder deze week schatte de socialistische transportvakbond BTB dat een schrapping van alle nachtvluchten zowat 14.000 jobs op de tocht zet.
(ns)