Key takeaways
- De wereldwijde advertentie-inkomsten zullen in 2024 naar verwachting de 1 biljoen dollar overschrijden met een groei van 9,5 procent.
- Google, Meta, ByteDance (TikTok), Amazon en Alibaba zullen naar verwachting goed zijn voor meer dan de helft van alle wereldwijde advertentie-inkomsten.
- Streaming TV advertentie-inkomsten zullen de lineaire TV advertentie-inkomsten in 2029 overtreffen.
Het wordt verwacht dat de wereldwijde reclame-inkomsten in 2024 de grens van 1 biljoen dollar zullen overschrijden, een belangrijke mijlpaal voor de sector. Deze positieve trend komt door een verwachte groei van 9,5 procent in 2024, een opwaartse bijstelling van eerdere schattingen. Het bureau voorspelt een aanhoudende groei, met wereldwijde advertentie-inkomsten van 1,1 biljoen dollar in 2025, gedreven door een stijging van 7,7 procent.
De dominante spelers
Het advertentielandschap wordt echter gekenmerkt door verschillen, met een handvol bedrijven die het marktaandeel domineren. GroupM verwacht dat Google, Meta, ByteDance (eigenaar van TikTok), Amazon en Alibaba samen goed zullen zijn voor meer dan de helft van alle wereldwijde advertentie-inkomsten.
De televisie-industrie laat gemengde vooruitzichten zien. Terwijl wereldwijde tv-reclame, die zowel lineaire als streamingplatforms omvat, naar verwachting zal groeien met een samengesteld percentage van 2,4 procent van 2024 tot 2029, zullen de inkomsten uit lineaire tv naar verwachting dalen met 3,4 procent in 2025. Omgekeerd zullen de inkomsten uit streaming-tv naar verwachting met 19,3 procent stijgen.
Verschuivingen in reclame-inkomsten
De fragmentatie van de kabelbundel en de opkomst van advertentie-ondersteunde niveaus op populaire streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Max zijn factoren die bijdragen aan de verschuiving in reclame-inkomsten. GroupM voorspelt dat de reclame-inkomsten van streaming tv de reclame-inkomsten van lineaire tv in 2029 zullen overtreffen.
In tegenstelling tot de groei van digitale platforms staan andere advertentiemedia voor uitdagingen. De wereldwijde inkomsten uit audioreclame zullen naar verwachting relatief stagneren op 27 miljard dollar in 2025, met een lichte daling in de komende vier jaar. Voorspeld wordt dat de inkomsten uit gedrukte reclame, inclusief zowel gedrukte als digitale kanalen voor kranten en tijdschriften, zullen dalen met 4,5 procent in 2024 en nog eens 3 procent in 2025.
Bioscoopreclame toont belofte
Bioscoopreclame is echter veelbelovend met een verwachte groei van 5,2 procent in 2024 en een verdere groei tot 5,9 procent in 2029, als gevolg van een opleving in het bioscoopbezoek. Ondanks deze positieve trend schat GroupM dat de totale inkomsten uit bioscoopreclame nog steeds lager zullen zijn dan de 3 miljard dollar die in 2019 werd genoteerd.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!