De wereld telt inmiddels meer dan duizend stations waar weggebruikers met een auto op waterstof voor een tankbeurt terecht kunnen. Dat blijkt uit een studie van consultant Information Trends. Momenteel zijn de meeste stations voorzien op personenwagens, maar de uitbouw van een netwerk voor vrachtwagens zou volgens sommige experts een belangrijke steunpilaar kunnen worden voor een massale doorbraak van de technologie.
Wereld telt inmiddels meer dan duizend tankstations voor waterstof

Waarom is dit belangrijk?
Waterstof wordt beschouwd als een potentieel duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, op voorwaarde dat het product op een milieuvriendelijke manier wordt vervaardigd. Het opbouwen van een netwerk met voldoende stations zal een van de bepalende factoren zijn voor het mogelijke succes van de brandstof.Grootste concentratie in Azië: Uit het onderzoek van Information Trends blijkt dat ongeveer een derde van alle waterstofstations in China is gesitueerd.
- “Op de tweede plaats staat Japan, gevolgd door Zuid-Korea”, merkt Shakeel Ahmed, analist bij Information Trends op.
- “Ook een aantal andere landen in de regio Asia-Pacific hebben agressieve plannen voor de installatie van waterstofstations. Onder meer in Australië, Nieuw-Zeeland en India kan op dat vlak een sterke activiteit worden opgemerkt.”
- In Europa is Duitsland tot nu toe de enige natie die meer dan honderd waterstofstations heeft geïnstalleerd. “Daarnaast wordt onder meer ook in Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Slovenië, Nederland, Zwitserland en Spanje in de uitbouw van een netwerk stations geïnvesteerd”, merken de onderzoekers op.
- “Europa bouwt zijn ecosysteem voor brandstofcellen op basis van waterstof snel uit, maar ook in het Midden-Oosten en Afrika werden al in beperkte mate tankstations voor waterstof geïnstalleerd. In die regio hebben inmiddels een dertigtal landen waterstofstations geïnstalleerd.”
- Opvallend noemen de onderzoekers de achterstand van de Verenigde Staten, waar tot nu toe minder dan honderd stations operationeel zijn. Ook België hinkt achterop: vandaag de dag werden slechts zes laadstations voor waterstof geïnstalleerd; in Nederland zeventien. Dat staat te lezen op waterstofnet.eu.
Infrastructuur voor vrachtwagens: De meeste waterstofstations die tot nu toe zijn geïnstalleerd, werden ontworpen voor personenwagens.
- “Er worden echter steeds meer waterstofstations voor commerciële voertuigen, maar ook voor treinen en zeeschepen, gebouwd”, merkt Ahmed nog op.
- Bill Elrick, directeur van het Hydrogen Fuel Cell Partnership in Californië zegt daarbij dat de routes voor het vrachtvervoer over de weg een mogelijke ruggengraat kunnen vormen voor de verdere uitbouw van het netwerk stations.
- “Op die manier moet een verbonden netwerk van tankstations kunnen worden gerealiseerd,” stipt Elrick aan. “Met een gerichte strategie moet het mogelijk zijn om iets te doen aan het tekort aan locaties waar autobestuurders zich van waterstof kunnen bevoorraden.”
(kg)