Welke impact heeft de natte lente op de prijs van groenten?

We zitten in een vrij natte periode en dat zou wel eens een effect kunnen hebben op de oogst van groenten. Niet het oogsten nu, maar wel het oogsten later na het zaaien, want daar is men op dit moment mee aan het wachten. Dat heeft uiteraard z’n effect op de sector en op de markt. Business AM sprak met Pieter van Oost, adviseur plantaardige productie bij de Boerenbond.



“Dat klopt. Er is bijzonder nat voorjaar en dat heeft zeker impact op de teelten. Daar is natuurlijk nog niet zo heel veel dat nu kan geoogst worden. Het heeft vooral effect op de planning van de teler, de groenteteler en de boeren bij het zaaien of planten van hun gewassen. En we zitten daar toch ongeveer een maand later ten opzichte van een meerjarig gemiddelde.

Elke groente heeft een aantal groeidagen nodig

“Als ik een maand later ga zaaien, dan komt alles ook een maand later uit. Kan je dan nog alles gaan zaaien? Of moet je ook rekening houden met bepaalde periodes en bepaalde seizoenen waarin groenten het niet goed doen? “

Natuurlijk heeft iedere groente een x-aantal groeidagen nodig om geoogst te kunnen worden. Bijvoorbeeld uien zijn een groente die vrij veel groeidagen nodig heeft. En ja, we zitten inderdaad nu wel op een kantelpunt. Is het nog de moeite om nu die ui uit te zaaien, want het is heel belangrijk dat die ui op een bepaald moment toch ook voldoende aan knolvorming kan doen? Spinazie is ook een groente die nu eigenlijk al moest gezaaid zijn, waarvan de oogst ook heel vaak al in de loop van juni gebeurt. Dat komt eigenlijk ook in de problemen.”

“Heel wat groentetelers hebben ook een combinatie van teelten, Bijvoorbeeld een bloemkool eerste vrucht noemen we dat. Dan komt er normaal gezien een bloemkool tweede vrucht en door die late plantdatum, want nog niet alle bloemkool is geplant, is het niet zeker dat we die tweede vrucht gaan kunnen halen.”

“Alles komt later uit. Wat voor effect zal dat hebben op de prijzen en vooral op de telers. Wat betekent dat voor hen?”

“Helaas hebben we geen glazen bol, dus dat is heel moeilijk te voorspellen. Enerzijds zijn er groenten voor de versmarkt, anderzijds zijn er groenten voor de industrie. Voor de verwerking in bokalen of de diepvriesindustrie. Groenten voor de industrie die worden heel vaak gecontracteerd. Die contracten zijn dermate opgesteld in de zin van: “Kijk, onze klanten nemen ongeveer x aantal hoeveelheden af op jaarbasis”.

Naargelang de de verkoop die de groentenindustrie heeft, gaat men groenten gaan contracteren bij de groentetelers of bij de landbouwers. Dat is vaak met op voorhand afgesproken hoeveelheden en prijzen. Natuurlijk kan het zijn dat nu door de klimatologische omstandigheden dat niet volledig zal ingevuld worden. Maar de zomer moet nog beginnen. Dus is het nog een beetje afwachten wat het effect daarvan zal zijn eens we in het najaar zicht zullen hebben om het totaalplaatje in beeld te brengen voor de versmarkt.

Daarnaast wordt er heel veel handel gedaan via de de veilingen. Daar worden gegroepeerd producten gekocht door onze afnemers. Daar speelt natuurlijk de prijs van vraag en aanbod en als er een lager aanbod is, dan gaat de prijs normaal gezien stijgen.

Voor veel groenten moet de hoogste nog starten

Het is nu zeker niet zo dat de prijzen vandaag spectaculair hoog zijn, dus we zitten echt nog in het begin van het seizoen voor heel wat groenten. Voor veel groenten die nu in de openlucht geteeld worden, moet de oogst nog starten, dus ’t is eigenlijk nog te vroeg om te zeggen wat de impact op vandaag zal zijn.

Maar we moeten er van uitgaan als het aanbod kleiner is, dat de prijs iets hoger zal zijn. Anderzijds daalt soms ook de vraag. Vaak wordt gezegd: “’t Is barbecueweer. Wat eten de mensen naast een goed stukje vlees bij een barbecue? Dat zijn heel veel verse groentjes. Om eerlijk te zijn. Heel veel barbecueweer hebben we nog niet gehad, dus dat heeft ook een impact op de consumptie bij de consument. ’t Is geen zwart-wit verhaal. D’r zijn heel veel factoren die in rekening moeten gebracht worden die een invloed hebben op de prijsvorming van die groenten richting de consument. Ook voor de prijs die de boer op de tuinderij krijgt voor zijn product.” (kg)

Meer