Auto’s hebben in het algemeen moeite met koud weer, maar dit geldt des te meer voor elektrische voertuigen. Elektrische auto’s verliezen hun actieradius wanneer de temperatuur onder nul zakt. Dit kan voor sommige chauffeurs een verrassing zijn.
Het is geen geheim dat lithiumbatterijen niet van temperaturen onder nul houden. Dat hebben veel smartphonebezitters al ondervonden, maar het geldt ook voor elektrische auto’s. Ze verliezen gemiddeld 20 procent van hun bereik wanneer de temperatuur onder nul zakt, volgens een reeks tests die door het Britse boulevardblad The Sun zijn gedeeld.
De reden hiervoor is eenvoudig: om efficiënt te kunnen functioneren, moeten lithiumbatterijen worden bewaard in een omgeving waar de temperatuur schommelt tussen 15 en 25 graden. Op die manier worden de chemische reacties die in de batterij plaatsvinden, naar behoren uitgevoerd, zonder dat de productie meer energie kost.
Een reëel risico
Deze daling van het bereik kan een risico vormen voor bestuurders die zich in verre landen wagen om van het besneeuwde landschap te genieten. Hun brandstof kan immers sneller opraken dan ze hadden berekend.
Meer in het algemeen aarzelen automobilisten, gezien de winterse temperaturen, niet om hun auto zo veel mogelijk te verwarmen en de ruitenwissers te gebruiken om door de regen of sneeuw te kijken. In het geval van elektrische auto’s verbruikt dit echter veel energie en dus ook de accu, waardoor de actieradius nog verder afneemt. Dit is een factor waarmee rekening moet worden gehouden, vooral wanneer bestuurders terugkeren van vakantie, of gewoon tijdens de piekuren. De impact van de kou op de batterij, het overmatige energieverbruik door wintertemperaturen en slecht weer, en verkeersopstoppingen vormen een gevaarlijke cocktail voor elektrische auto’s en hun actieradius.
Warmtepompsysteem
Fabrikanten van elektrische voertuigen zijn zich van dit probleem bewust. Tesla werkt aan een warmtepompsysteem om de efficiëntie van zijn autobatterijen op peil te houden. Een oplossing die echter niet echt een oplossing is, aangezien dit systeem een hoger elektriciteitsverbruik zou impliceren en dus de actieradius van de batterij zou verminderen.
In afwachting van een echte oplossing is het beter om voorzichtig te blijven en in gedachten te houden dat de autonomie van elektrische voertuigen in extreme koude afneemt.
(lb/ns)