Waymo is al dubbel zo veel waard als Uber en daar is een reden voor

Zelfrijdende wagens worden snel een realiteit en wanneer deze wagens met een smartphone kunnen worden besteld om mensen en/of goederen van plaats A naar plaats B te brengen, zal de nood om zelf nog een wagen te bezitten sterk gereduceerd worden. Eerder dan een auto te hebben, zullen mensen zelfrijdende deelauto’s gebruiken. De maatschappelijke gevolgen zijn kolossaal.

De volgende stap zijn AV’s die ’s nachts straten vegen en pakjes afleveren. ‘Het doel is om autobezit tegen 2030 compleet overbodig te maken’, zegt Niels de Boer, hoofd Onderzoek Autonome Voertuigen van het Energieonderzoeksinstituut aan de Singaporese Technologische Universiteit van Nanyang, op Newsweek.be.

De race om als eerste een zelfrijdende wagen op de weg te hebben verloopt dan ook bijzonder spannend. Jarenlang al worden door autoproducenten voorspellingen gedaan in verband met het tijdsbestek dat van zo’n autonoom voertuig (AV) een realiteit moet maken.

Begin vorig jaar kondigde de Amerikaanse automaker GM nog aan dat ie tegen 2019 massaal zelfrijdende wagens zonder stuur, noch pedalen op de markt zou brengen. Om die belofte later gewoon terug in te trekken.

Ook Elon Musk, de CEO van Tesla heeft ervaring met het maken van valse beloftes. Midden dit decennium verkondigde Musk al dat de autonome wagen twee jaar later in het verkeer zou debuteren. Die deadline werd nooit gehaald. Sindsdien heeft de constructeur al verschillende deadlines overschreden die door Musk werden aangekondigd rond de introductie van een volledig zelfrijdende wagen op het wegennet van de Verenigde Staten.

Daar is Waymo

Wie wel zijn belofte lijkt te gaan houden is John Krafcik, de CEO van Waymo. Dat is het bedrijf dat al jarenlang aan een zelfrijdende wagen werkt en onderdeel uitmaakt van Alphabet, de holding waaronder ook Google zit. In 2017 gokte Krafcik op een introductie rond 2020. En kijk: wat betreft Waymo is het zo ver…

Want in het Amerikaanse Phoenix loopt al sinds een jaar een proefproject met zelfrijdende taxi’s. Passagiers moesten wel eerst een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Zo’n 1.500 mensen hebben dat gedaan en die hebben ondertussen samen zo’n 100.000 ritten gemaakt, meestal met een chauffeur aan het stuur, die kon ingrijpen in geval van nood. 

Stuurloos…

Maar sinds vorige week kan de Waymo-app worden gedownload in de Apple en Android stores en kunnen mensen die over de app beschikken en in de regio Phoenix wonen zich op een wachtlijst laten zetten voor ritten met een wagen die niemand meer achter het stuur heeft. 

Wie als eerste een robotaxi op de markt brengt zou wel eens over een gigantisch voordeel kunnen beschikken, in de economie beter gekend onder de naam first mover advantage of het voordeel dat men haalt omdat men als eerste technologisch leiderschap verkrijgt.

Prijs van een taxi zal halveren

Een kleine berekening leert waarom:

  • In de VS kost een rit met Uber gemiddeld 10 dollar.
  • 7 dollar daarvan gaat naar de chauffeur.
  • 2 dollar is nodig voor de kosten van brandstof, verzekering en de afschrijving van de wagen.
  • De kost van de chauffeur wordt geschat op 5 dollar per rit.

Een bedrag dat nu samen met de chauffeur zal verdwijnen. De gemiddelde kostprijs van een rit met Uber of Lyft zal dus gaan halveren. Dat heeft een reeks gevolgen voor die bedrijven. Uber en Lyft profileren zich graag als pioniers in het onderzoek en de ontwikkeling van zelfrijdende wagens. Maar eens het zo ver is zullen beide marginale spelers blijven, zegt Trip Chowdhry van Global Equities Research. De reden: op geen enkele manier zullen deze twee vervoersmaatschappijen voordelen kunnen halen uit schaalgrootte.

Chowdry legt uit dat er zero overlap is tussen een autonome wagen, navigatiesystemen en ritten delen. Elke sensor die in die processen wordt gebruikt heeft een eigen software, firmware (software die in hardware ingeprogrammeerd is) en algoritme. Dat geldt ook voor de kaartenmodules in navigatiesoftware. Elke controle over het proces wordt enkel en alleen beheerd door de producent.

Chowdry geeft als voorbeeld het autonoom platform Polestar van Volvo. Dat bevat meer dan 1.000 broncodes, waarvan er niet meer dan 20 onder de controle van Uber en Lyft zouden komen.

Uber en Lyft hebben geen voordelen

Die bedrijven zullen dan massaal moeten gaan investeren in een vloot autonome wagens. Eerder dan een technologiebedrijf zou Uber dan worden beschouwd als een taxibedrijf dat robotauto’s koopt en bestuurt. Het marktaandeel dat ze hebben opgebouwd door jarenlang ritten te subsidiëren zal dan grotendeels teniet worden gedaan, tenzij ze gaan investeren in miljoenen zelfrijdende auto’s.

Waymo heeft ondertussen al partnerschappen afgesloten met Renault en Nissan om in Frankrijk, Japan en andere Aziatische landen zelfrijdende wagens te produceren. In de VS werkt Waymo samen met Fiat Chrysler. Vorig jaar werd aangekondigd dat beide bedrijven samen 62.000 Chrysler minivans van zelfrijdende software zouden voorzien.

Waymo nu al dubbel zoveel waard als Uber

Alphabet haalt nog steeds 99% van zijn inkomsten uit reclame die het via Google en YouTube verkoopt. Maar na jarenlang investeren in verlieslatende moonshots, lijkt het nu toch een jackpot beet te hebben. De beurswaarde van Waymo’s robotaxi werd door zakenbank Morgan Stanley in september op 105 miljard dollar geschat. Dat was weliswaar 40% minder dan de 175 miljard dollar die de zakenbank eerder als waarde op het bedrijf plakte, maar nog altijd twee keer meer dan wat Uber waard is en acht keer meer dan Lyft.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.