Een typisch vraag tijdens een sollicitatiegesprek, die in het leven is geroepen om uit te vinden hoeveel onderzoek je naar het bedrijf je eigenlijk uit hebt gevoerd, is: “Wat weet je van dit bedrijf?” Het is dus van cruciaal belang dat je een sollicitatiegesprek dus altijd op voorhand goed voorbereidt. Met andere woorden: je dient onderzoek te doen naar het bedrijf en de functie waar je voor gaat solliciteren. Door dit immers te doen zul je aan de werkgever laten zien dat je de tijd hebt genomen om zoveel mogelijk over de onderneming, en in sommige gevallen je gesprekspartner, te weten te komen. Je dient hierbij op zoek te gaan naar relevante, en soms zelfs kritische, informatie over het bedrijf zodat je je vaardigheden en voordelen niet alleen toe kunt passen op de functie, maar eveneens op de werkgever zelf.
Het selectieproces bij een sollicitatie is vaak gebaseerd op hoe goed een kandidaat past binnen de heersende bedrijfscultuur. Bovendien is een deel van de geschiktheid gebaseerd op de indruk die je op je gesprekspartner achterlaat bij het voeren van een sollicitatiegesprek en de mate waarin je geïnteresseerd bent in het bedrijf zodat je niet direct je salaris op de tocht zou zetten.
Onderzoeken van het bedrijf
Hoewel een gedegen onderzoek je zeker geen windeieren zal leggen tijdens een sollicitatiegesprek weten lang niet alle sollicitanten hoe ze dit onderzoek op een goede manier uit kunnen voeren. Voor heb hebben we een aantal richtlijnen op een rijtje gezet.
- Begin met het online onderzoeken van het bedrijf. Op de website van een onderneming wordt vaak erg veel informatie gegeven over onder andere het reilen en zeilen binnen de onderneming, hun missie en de bedrijfsgeschiedenis.
- Op het moment dat je net afgestudeerd bent dan kun je op je opleiding wellicht achterhalen of er geen oud-studenten zijn die voor dit bedrijf werkzaam zijn op dit moment. Dat is namelijk een uitstekende manier om een kijkje in de keuken te nemen van de werkgever en om informatie te vinden die elders niet beschikbaar is. Bovendien zou deze persoon wellicht in staat zijn om je te helpen om je het bedrijf binnen te loodsen en je zelfs voor te dragen voor de vacante baan.
- Neem een kijkje op de bedrijfspagina van LinkedIn evenals op de officiële website van deze onderneming om de informatie te vinden die door de werkgever zelf is vrijgegeven. Op deze websites kun je soms ook nog andere links vinden waardoor je nog meer gegevens van het bedrijf kunt vinden waar je je voordeel mee kunt doen.
- Indien je gaat solliciteren bij een beursgenoteerd bedrijf, dan kun je een kijkje nemen op websites die informatie delen over de investeringsrelaties van de onderneming. Hier vind je doorgaans informatie die betrekking heeft op de financiële kant van de onderneming.
- Breng een bezoekje aan de Facebook, Twitter en Google+ pagina’s van de onderneming om te zien welke informatie het bedrijf daar openbaar maakt. Ook op dit soort social media kun je vaak veel bruikbare informatie vinden die je goed van pas zal komen tijdens het sollicitatiegesprek dat je gaat voeren.
- Raadpleeg Google Nieuws door de naam van het bedrijf in te geven en ontvang de meest actuele informatie die beschikbaar is over je toekomstige werkgever.
- Ten slotte is het eveneens van belang dat je onderzoek doet naar de persoon, of personen, waar je het sollicitatiegesprek mee gaat voeren. Door rond te neuzen op hun LinkedIn en Google profielen kun je immers al snel aardig wat informatie vinden. Hoe meer je over een bepaalde persoon kunt ontdekken, hoe meer je je op je gemak zult voelen als je met hem, of haar, een gesprek gaat voeren.
Maak een lijst van alle verzamelde informatie
De informatie die je hebt verzameld kun je ten slotte gaan gebruiken om een lijst met trefwoorden van te maken. Op die manier zul je de informatie immers een stuk gemakkelijker kunnen onthouden en hier gebruik van kunnen maken als je het sollicitatiegesprek gaat voeren. Het is dan ook van cruciaal belang dat je ruimschoots de tijd neemt om onderzoek te verrichten naar de vacante baan, het bedrijf en de persoon waar je het sollicitatiegesprek mee gaat voeren. De verzamelde informatie zal je helpen om een goede indruk op je gesprekspartner te maken. Een werkgever zal het namelijk enorm weten te waarderen dat je de tijd hebt genomen om meer te weten te komen over zijn, of haar, onderneming.