Wat moet je doen als je iets op de trein hebt verloren?

De NMBS slaagt er almaar vaker in om verloren voorwerpen terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. De spoorwegenmaatschappij maakt daarbij gebruik van een handige tool. Maar wat moet je juist doen als je een voorwerp hebt verloren op de trein of in het station?

De NMBS heeft in 2021 een aanzienlijke toename van het aantal terugbezorgde verloren voorwerpen vastgesteld. In dat jaar werd 50 procent van de verloren voorwerpen aan hun eigenaars teruggegeven, tegenover 38 procent in 2020 en 35 procent in 2017. Voor portefeuilles loopt dat cijfer zelfs op tot 80 procent. “Elk jaar worden tienduizenden verloren voorwerpen aangegeven”, aldus de NMBS.

De spoorwegenmaatschappij laat weten dat die opvallende toename te danken is aan een nieuwe tool, waardoor het eenvoudiger is om een verloren voorwerp aan te geven en te beschrijven.

Online aangifteformulier invullen

Hoe gaat het juist in zijn werk? Wanneer je iets hebt verloren tijdens het pendelen, kan je op de site van de NMBS een aangifteformulier invullen. Op die pagina kan je meer details geven over het verloren voorwerp, zoals een omschrijving en de locatie waar je het voorwerp hebt verloren. Eenmaal je dat allemaal hebt ingevuld, krijg je een mail met de bevestiging dat de NMBS het voorwerp zal trachten terug te vinden.

Na zeven ontvang je een nieuwe mail met details over de vooruitgang van de zoektocht. Na twintig dagen ontvang je nog zo’n mail.

De NMBS merkt op dat wie moeite heeft om online het formulier in te vullen een beroep kan doen op de mobiliteitsgidsen in de stations. Zij geven je meer uitleg, of helpen je om het formulier op de smartphone in te vullen.

Om de zoektocht naar een voorwerp zo vlot mogelijk te laten verlopen, vult een medewerker van de NMBS een soortgelijk formulier in wanneer hij of zij een verloren voorwerp heeft gevonden. De tool gaat vervolgens op zoek naar beschrijvingen van reizigers die overeenstemmen met wat de medewerker in het systeem heeft ingegeven.

50 dagen de tijd

“Het is dankzij dat intuïtieve systeem dat we op een doeltreffende manier de eigenaars met hun spullen kunnen verenigen. Zo hebben we al ettelijke duizenden voorwerpen extra kunnen teruggeven aan de pendelaars”, merkte Bart Crols maandagavond op in het VTM Nieuws.

Eenmaal een medewerker van de vervoersmaatschappij een voorwerp heeft gevonden, blijft het zeven dagen in het station waar het werd gevonden. Daarna wordt het naar één van de depots van de NMBS gestuurd. Als het gevonden voorwerp overeenkomt met de beschrijving in je aangifte, word je rechtstreeks op de hoogte gebracht en kan je het voorwerp binnen 7 dagen gratis terugkrijgen. Zodra het voorwerp in een depot is geplaatst, rekent de NMBS een bijdrage van 5 euro aan voor de servicekosten. Je kan wel zelf het depot kiezen waar je het voorwerp wilt ophalen.

Wanneer de eigenaar niet wordt gevonden, of wanneer geen enkele reiziger het voorwerp heeft opgeëist, wordt het na vijftig dagen aan Spullenhulp geschonken. 

(lp)

Meer