‘Wat mag het zijn?’: McDonald’s pakt uit met geautomatiseerde drive-in die uw stem herkent

De Amerikaanse fastfoodreus McDonald’s laat zijn werknemers niet langer bestellingen opnemen in tien vestigingen in Chicago. Klanten die hun favoriete hamburger willen bestellen in de drive-in, doen dat nu via een computer. 

Chris Kempczinski, de CEO van McDonald’s, zei dat de restaurants die de stemherkenningstechnologie gebruiken de bestellingen met ongeveer 85 procent nauwkeurigheid noteren, aldus de Amerikaanse zakenzender CNBC. Op deze locaties hoeft nog maar een vijfde van de bestellingen worden opgenomen door een werknemer.

Dat McDonald’s nu experimenteert met artificiële intelligentie, komt niet uit de lucht gevallen. De fastfoodketen kocht twee jaar geleden Apprente, een start-up die technologie ontwikkelt waarmee bestellingen geautomatiseerd kunnen worden in meerdere talen. Het bedrijf kondigde destijds aan dat het van plan was om het systeem te gebruiken voor snellere, nauwkeurigere bestellingen bij zijn drive-ins.

‘Grote sprong’

Op spraakgestuurde drive-ins bij uw lokale McDonald’s-restaurant is het echter nog even wachten. Volgens Kempczinski zal het waarschijnlijk meer dan een of twee jaar duren om de technologie te implementeren.

‘Er is een grote sprong van tien restaurants in Chicago naar 14.000 restaurants in de Verenigde Staten, met een oneindig aantal aanpassingen op het gebied van promo’s, menu’s, dialecten, het weer – noem maar op’.

Geautomatiseerde keuken

Kempczinski voegde eraan toe dat McDonald’s aan het experimenteren is met het automatiseren van de keuken, zoals de friteuses en grills. Maar die technologie zal volgens hem waarschijnlijk niet binnen de komende vijf jaar op de markt komen, al bestaat die technologie nu al wel. 

‘Het investeringsniveau dat nodig zou zijn, de investeringskosten – we komen nog niet eens in de buurt van wat een break-even zou moeten zijn vanuit het oogpunt van arbeidskosten om dat een goede zakelijke beslissing te maken voor franchisenemers’, zei Kempczinski nog.

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.