Wat is er zo speciaal aan Kuaishou, de TikTok-rivaal met een verbluffend beursdebuut?

De Chinese videoapp Kuaishou zag haar aandelen vandaag stijgen met zo’n 200 procent op de opening van de beurs in Hongkong. De populariteit van de app groeide nadat die het geliefkoosde platform werd van een gigantische demografie die vaak over het hoofd wordt gezien: internetgebruikers buiten de rijkste Chinese steden.

Veel investeerders stonden al maandenlang te popelen om aandelen van Kuaishou te kopen. Vandaag was het eindelijk zover en dat is niet onopgemerkt voorbijgegaan. De aandelen van Kuaishou stegen vandaag zowaar met 200 procent. De aankoopprijs van een aandeel stond initieel op 115 Hongkongdollars, ofwel 12,3 euro. Wie nu wilt investeren, betaalt maar liefst 37,15 per aandeel, dat is ongeveer 345 Hongkongdollar.

De Chinese videoapp telt op dit moment 700 miljoen gebruikers, waarvan er elke dag 262 miljoen actief zijn. Daarmee is Kuaishou de tweede grootste speler op de markt. TikTok blijft nog steeds de onbetwiste koning van de videoapps met 800 miljoen gebruikers op de teller. Kuaishou ligt dus wel niet ver meer achter. Haar 700 miljoen gebruikers bevinden zich enkel in China terwijl de cijfers van TikTok over de hele wereld gespreid zijn.

Van GIF-app tot streamingdienst

Kuaishou heeft de laatste tien jaren wel een serieuze lijdensweg moeten afleggen om dit moment waar te maken. Het bedrijf begon in 2011 als een app om GIF-afbeeldingen te maken en te delen. Een jaar later was het mogelijk om korte video’s te delen, wat niet veel later de grootste activeit op de app werd. Het was misschien zelfs de eerste Chinese app die gebruikers een platform bood om hun dagelijks leven exclusief te delen via video’s. Tegen 2013 bereikte de app de kaap van 100 miljoen gebruikers.

Zo ziet de Chinese versie van Kuaishou eruit. Bron: BusinessAM.

In de eerste drie jaar van haar bestaan draaide Kuaishou wel amper omzet. Het bedrijf moest in 2020 ook een verlies van 97,4 miljard rmb aantekenen, ofwel 12,5 miljard euro. Toch wist het bedrijf te overleven, vermoedelijk omdat het aantal gebruikers in dat jaar ook toenam met 59 procent, wat investeringen bleef aantrekken.

Tegenwoordig is Kuaishou een videoapp die net zoals TikTok vooral bestaat uit korte filmpjes met een focus op humor en entertainment. De app heeft ook nieuwsdiensten, culturele programmes, leerprogramma’s en een online winkel.

Jonge gebruikers zonder opleiding

Onder die 700 miljoen Chinese gebruikers bevinden zich vooral gebruikers die buiten de meest welvarende steden van China wonen. Het land hanteert een rangorde van steden, waarbij rekening gehouden wordt met het gemiddelde inkomen van de bewoners. Gebruikers van Kuaishou wonen dus meestal niet in steden die tot het niveau 1 behoren.

De gemiddelde gebruiker van Kuaishou is een jonge arbeider die geen opleiding genoot en in de steden met niveau 3 en lager woont. Zo’n steden genereren zo’n 14 miljoen euro aan economische inkomsten per jaar, een pak minder dan steden zoals Shanghai en Peking dus.

Het gebruik van Kuaishou wordt in China dus geassocieerd met sociale status en welvaart. De app werd dan ook de spreekbuis van deze laag in de Chinese samenleving, die amper vertegenwoordigd wordt door de nationale staatsmedia.

Het succes van Kuaishou wordt door velen Chinesen gezien als een overwinning op de stedelijke elite. Het leven van de ‘gewone’ Chinees is nu zichtbaar voor iedereen die Kuaishou installeert op zijn smartphone en dat vinden zij belangrijk. Volgens sommige internetgebruikers in Azië is Kuaishou, niet Tiktok, het echte venster van de wereld op China.

Omslagfoto door Dickson Phua.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.