Wat houdt het ‘recht op deconnectie’ voor medewerkers eigenlijk in?

Vanaf vandaag moeten bedrijven met 20 werknemers of meer afspraken maken over het zogenaamde ‘recht op deconnectie’. Business AM sprak met Miet Van Hegen, juridisch adviseur bij Acerta, over wat dit exact inhoudt.


Beluister het volledige interview hier.


De essentie: “Het recht op deconnectie is eigenlijk een recht dat in het leven is geroepen voor werknemers om buiten de overeengekomen werktijd afstand te kunnen doen van het werk, en dus ook van werkgerelateerde elektronische communicatie”, zegt Van Hegen.

  • De wet werd in het leven geroepen om een beter evenwicht te vinden tussen werk en privé. Sinds de smartphone de wereld veroverde, zijn veel mensen immers altijd online. Voor sommigen betekent dit ook dat ze 24 op 7 bereikbaar zijn voor hun werkgever.
  • “Het recht op deconnectie is geen absoluut recht”, verduidelijkt Van Hegen echter. “Als onderneming kan je zeker ook bepaalde uitzonderingen op dat recht gaan formuleren.” Denk daarbij aan bepaalde wachtfuncties en werknemers in permanentie.
  • “In die zin is het niet zozeer dat een strikt kader wordt opgelegd, maar wel de onderneming de verantwoordelijkheid geven om binnen de lijnen van de wetgeving toch concrete afspraken te maken en vooral duidelijkheid te voorzien”, gaat hij verder. 
  • Bovendien bestond al een soort recht op deconnectie sinds 2018. “Maar dat was in de praktijk vaak dode letter omdat daar geen concrete verplichting op een echt beleid uit voortkwam. En nu is het inderdaad gewoon zo dat de onderneming verplicht is vanaf 1 april… effectief die afspraken vast te leggen. 

(dv)

Meer