Is het binnenkort gedaan met korrelige webcambeelden en slechte audio? Facebook, Google en Microsoft werken massaal om de online meeting te innoveren. Dat meldt Le Soir.
De coronacrisis heeft onze werkervaring drastisch veranderd. De woonkamer maakte plaats voor het kantoor, thuiswerken werd de norm. Samen met het thuiswerk maakte de online meeting zijn opmars. Videoapps als Zoom deden gouden zaken en zagen hun kwartaalcijfers door het dak gaan. Hoewel iedereen gretig van de diensten van videoapps zoals Zoom, Google Meet of Microsoft Teams gebruik maakt, is de ervaring van online vergaderen allerminst prettig te noemen. Lange tijd stilzitten, een gebrek aan lichaamstaal en het enorme in-your-face gehalte van de webcam die zich op je gezicht fixeert… Het is voor velen een vermoeiende ervaring.
Wie zich in de bovenstaande tekst herkent kan opgelucht ademhalen. De evolutie richting online meetings is de grote techbedrijven niet ontgaan. Om online samenkomsten aangenamer te maken investeren Facebook, Google, Microsoft en Cisco steeds meer in nieuwe technologieën. Keerzijde van dit verhaal: het zal nog niet voor morgen zijn.
Werken in virtual reality
In augustus stelde Facebook zijn virtual reality app Horizon Workrooms voor. De Workrooms-app hoort bij het zogenaamde “metaverse”, een nieuwe stap in onze beleving van het internet volgens Facebook CEO Mark Zuckerberg. In deze virtuele ruimtes kan je mensen ontmoeten die niet in dezelfde ruimte aanwezig zijn.
Cisco zou een stap verder willen gaan. Met hun videoconferentieplatform Webex onderzoekt Cisco de mogelijkheid om via hologram te vergaderen. Dit moet de problemen oplossen bij vergaderingen waarbij één iemand thuis zit en de rest op kantoor. Door een bril te dragen zal iedereen via augmented reality elkaar kunnen zien alsof ze samen rond de vergadertafel zitten. Dat verhoogt het gevoel van realisme, aangezien je in de “metaverse” van Zuckerberg in een soort videogame lijkt te zitten.
De hologramtechnologie is echter nog volop in ontwikkeling. Onderzoekers staan hierbij voor een aantal drempels:
- Ten eerste is er een fysieke component. Lange tijd VR-brillen dragen kan enorm vermoeiend zijn voor de ogen. Facebook liet onlangs zijn Oculus Quest 2 headsets terugroepen wegens klachten van huidirritaties.
- Ten tweede zullen de gebruikers zich moeten aanpassen aan de nieuwe manier van werken. Het is niet evident om iedereen vertrouwd te maken met de technologie.
- Ten slotte is er het financiële aspect. De technologie kost veel geld en er is nog een lange weg te gaan vooraleer er een waterdichte methode is ontwikkeld.
(bzg)