Wat gebeurt er met oude cruiseschepen?

Op de cruisemarkt behouden ook de oudere schepen nog een aanzienlijke aantrekkingskracht. Niet alleen kunnen de rederijen met deze vloot zware investeringen in nieuwbouw vermijden of tenminste uitstellen, maar bovendien blijkt een groot aantal van deze schepen op een bijzonder loyaal publiek te kunnen rekenen. Dat schrijft Fran Golden, redacteur cruisetoerisme bij het persbureau Bloomberg.

“De meeste schepen hebben een levensduur van dertig jaar, waarbij nog 15 procent van de aankoopprijs kan worden gerecupereerd,” zegt Fran Holden. “Maar op de cruisemarkt vormen de oudere schepen voor de rederijen nog altijd een interessante inkomstenbron. Vaak wordt deze mature vloot ingezet op korte trips van drie of vier nachten tussen onder meer Miami en de Bahama’s.”

“Veel schepen van middelbare en oudere leeftijd, gebouwd tijdens de piekperiode van de jaren negentig, blijven in dienst. Oudere boten eindigen vaak hun leven op een Zuid-Aziatisch strand, waar ze worden afgebroken voor onder meer de recuperatie van staal, maar een dergelijk lot blijft vele cruiseschepen gespaard.”

Nieuw leven

“Typisch waren er drie opties voor deze schepen,” benadrukt Holden. “Meestal worden ze overgeheveld naar een minder luxueuze maatschappij binnen dezelfde groep of getransfereerd naar een ander deel van de wereld. Soms worden ze op de tweedehandsmarkt verkocht aan jonge of goedkope cruisemaatschappijen die niet willen investeren in nieuwe tonnage.”

“Daarnaast komt deze vloot ook op de markt van de party-cruises terecht. Maar omdat de kosten van nieuwbouw blijven stijgen – de bouw van de Symphony of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, heeft 1,5 miljard dollar gekost – zien ook de grote rederijen een meerwaarde in de oudere schepen.”

“Rederijen zoals Carnival en Royal Caribbean Cruises kennen de intrinsieke waarde van een verouderde vloot,” betoogt Holden. “Zij realiseren zich dat het verstandiger is om oudere schepen te renoveren en in een lagere klasse onder te brengen dan de activa af te schrijven. Steeds vaker wordt dan ook tot een renovatie overgegaan.”

“Economen van UBS schatten dat tegen het einde van dit decennium minstens 12 procent van de wereldwijde cruisevloot minstens vijfentwintig jaar oud zal zijn. Carnival, de grootste cruiserederij ter wereld, beschikt over een vloot van zesentwintig schepen, waarvan negen exemplaren meer dan twintig jaar geleden werden gebouwd.”

Cuba is een aantrekkelijke markt

Carnival heeft honderden miljoenen dollar besteed aan de renovatie van die schepen. Maar Stein Kruse, chief executive van dochterrederij Holland America Group, zegt dat die investeringen winsten opbrengen, zeker wanneer de schepen nog in goede staat zijn en een lage recuperatiewaarde hebben, maar ook over een loyale groep klanten beschikken.

“Sommige van deze oudere schepen zijn ongelooflijk populair,” zegt hij. “Ze bieden ook vaak heel boeiende excursies.” Zijn collega Andy Stuart, chief executive van Norwegian Cruise Line, ziet evenmin een reden om de oudere schepen met pensioen te sturen.

Naast de Bahama’s is ook Cuba een bijzonder aantrekkelijke markt voor oudere en gerenoveerde schepen geworden. De haveninfrastructuur van Havana laat de ontvangst van de modernste megaschepen niet toe. De oudere exemplaren, die kleinere afmetingen hebben, kunnen er daarentegen wel aanmeren.

Holden merkt op dat in de Verenigde Staten de vraag naar Cuba-cruises een duidelijke groei kent, mogelijk omdat er voor bezoeken aan land strengere eisen werden geïntroduceerd. Hierdoor kunnen de rederijen voor Cuba-cruises ook hogere tarieven aanrekenen. Vaak kan voor een bezoek aan Havana een meerprijs van 10 procent worden gevraagd.

Wel zou een nieuwe milieuwetgeving op de beperking van zwavelemissies volgens Holden mogelijk de renovatie van oudere schepen afremmen. “De rederijen zullen moeten beslissen of de zware investeringen in milieumaatregelen kunnen worden verdedigd,” merkt ze op.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20