Wat doen grote schepen wanneer een orkaan zich meldt?

Een orkaan die een haven nadert, dwingt kapiteins van grote schepen tot het nemen van moeilijke beslissingen. De term ‘veilige haven’ is namelijk erg misleidend met een storm als Hurricane Sandy in het vooruitzicht. De veiligste plaats voor een schip is dan zo ver mogelijk van de storm in de open zee.

Schepen zijn vervaardigd uit gehard staal. Wanneer zo’n metalen monster door de kracht van een orkaan wordt losgerukt, verandert die in een gigantische drijvende sloopkogel. Dat is volgens Forbes de reden waarom de Amerikaanse Coast Guard alle havens in het pad van de orkaan sloot en alle schepen beval om anker te lichten en zo vlug mogelijk oostwaarts te varen.

De meeste commerciële schepen zijn met een gemiddelde snelheid tussen 25 en 50 kilometer per uur vrij traag. Hun enige manier om aan de orkaan te ontkomen is dus om vroeg genoeg te vertrekken – bedrijven als het Deense Maersk maken dan ook gebruik van de nieuwste technologie om hun vloot zo efficiënt en veilig mogelijk te managen.

Doch, wanneer een storm lichtelijk van koers verandert, lopen schepen alsnog risico. ‘In een gevecht tegen een storm, zijn grootte en massa je vrienden. Schepen zijn gebouwd om aan de meeste stormen te weerstaan,’ beweert kapitein John Konrad, ‘maar zelfs de grootste schepen bezwijken wanneer de storm krachtig genoeg is.’