Markten:
Markten inladen...

DONDERDAG 13 AUG

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Wat als passagiers op de lange afstand ook voor budgetvliegers gaan kiezen?

Logo Business AM

19/04/2017 | Dominique Dewitte | 2 min leestijd

Het onverwachte succes dat budgetvliegers ook met vluchten op verre bestemmingen realiseren, kan een grote bedreiging vormen voor de traditionele luchtvaartmaatschappijen.

Bovendien blijken ook de ontwerpen van de nieuwe toestellen van de grote vliegtuitcontructeurs op die trend in te haken. Dat schrijft Bruno Trévidic, luchtvaartspecialist van de Franse krant Les Echos. De voorbije vier jaar werden al een vijftigtal goedkope intercontinentale vluchten opgestart. Alleen al voor de volgende zomer zijn bovendien nog eens achttien nieuwe transatlantische verbindingen voor budgetmaatschappijen aangekondigd. “Lange tijd werd geopperd dat budgetvliegers op langere afstanden geen kans zouden maken,” merkt Bruno Trévidic op. “Men ging er immers vanuit dat de reizigers op langere vluchten een groter comfort zouden blijven eisen, terwijl ook de winstmarges op deze verre bestemmingen veel kleiner zijn en dus de budgetvliegers weinig opportuniteiten zouden bieden.” “Inmiddels zijn in de sector echter bedrijven actief zoals Norwegian, Wow Air, Eurowings, Level, XL Airways, Air Asia X, Jetstar of Scoot. Daarbij worden tegenover de traditionele maatschappijen voor transatlantische vluchten vaak kortingen tussen 20 procent en 50 procent aangeboden.”

Motoren

Trévidic wijst erop dat de luchtvaartindustrie ook de eerste golf van budgetmaatschappijen niet heeft zien aankomen. Inmiddels vertegenwoordigen de budgetvliegers echter al meer dan 40 procent van de Europese markt. Eenzelfde scenario dreigt volgens de luchtvaartspecialist ook voor de intercontinentale trafieken. “De traditionele maatschappijen kunnen moeilijk tegen het zakelijk model van de budgetvliegers opboksen,” benadrukt hij. “Wel hebben de traditionele maatschappijen het voordeel van een aanwezigheid op de grote hubs, waar een overstap op andere bestemmingen mogelijk is. De budgetvliegers zijn vooral actief op kleinere luchthavens, die immers goedkoper zijn” “Wanneer die situatie verandert, dreigen echter grote problemen,” zegt de luchtvaartspecialist, die bovendien wijst op de nieuwe ontwerpen van de grote constructeurs. Daarbij wordt vaker de nadruk gelegd op kleinere vliegtuigen, die eerder voor regionale markten waren voorzien, maar door de ontwikkeling van sterkere motoren ook verre bestemmingen kunnen bereiken. (mah)


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Yuval Harari

‘Een politicus die in 2021 aan de macht komt, gaat naar een feestje dat afgelopen is. Er valt niets anders meer te doen dan de afwas.’

Denker Yuval Harari
Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen.’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

‘De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.’

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

‘Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.’

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

‘Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.’

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Logo Business AM

Business AM | Stocks