‘Ware plaag’ aan phishingmails nu de aangiftes binnen moeten

De federale overheidsdienst Financiën waarschuwt voor een ‘ware plaag’ aan fraudeurs die tijdens deze periode van fiscale aangifte gezinnen en bedrijven proberen op te lichten.

De phishing of oplichterij kan zowel telefonisch, via sms of via e-mail gebeuren, waarbij zogezegd in naam van de FOD Financiën particulieren of bedrijven worden geviseerd.

Geld of gegevens

Bedoeling is geld of gegevens af te troggelen. De oplichters zijn in deze periode van fiscale aangifte extra actief. ‘Het is momenteel een ware plaag. Phishing is dagelijkse kost geworden’, aldus woordvoerder Francis Adyns. ‘Er zijn in deze periode van aangifte duidelijk meer phishing-gevallen.’

Hoe kan u een phishing-mail herkennen? Kijk goed naar het e-mailadres. Een phishing-mail zal sterk lijken op het vertrouwde e-mailadres van pakweg uw bank of de FOD Financiën, maar is toch net iets anders. Een letter verschil kan belangrijk zijn.

Officiële extensie

De fraude is soms erg geraffineerd. In plaats van de officiële mail-extensie @minfin.fed.be wordt bijvoorbeeld @minfin.fgov.be gebruikt. ‘Soms gebruikt men officiële extensies van andere overheidsdiensten. Of wordt in plaats van punt een streepje gebruikt.’

Ook de telefonische fraude gaat erg ver. ‘Onze ambtenaren bieden tijdens de aangifteperiode telefonische hulp aan. Er zijn al oplichters die zich via de telefoon voordien als een ambtenaar van Financiën en voorstellen om te helpen met de aangifte. Soms wordt zelfs het nummer van Financiën gekaapt.’

Hoe phishing vermijden

Als u een ongewone mail openklikt, kijk dan goed of er niets scheelt aan het logo. Een onpersoonlijke aanspreking in een mail die toch persoonlijke informatie probeert los te weken is zeer verdacht.

Staat er een link in de mail en wordt u met aandrang gevraagd om door te klikken? De overheid zal dat wellicht niet doen. Zweeft u even met de cursor over de link en ziet u vervolgens links onderaan uw scherm een bizarre domeinnaam of een domeinnaam met een schrijffout erin, dan zit het goed fout. Het gaat wellicht om phishing.

Sowieso is het belangrijk om te onthouden dat de overheid u nooit zal vragen om persoonlijke informatie zoals paswoorden en bankgegevens via mail door te sturen. Dan gaat het geheid om fraudeurs.

Wat als u slachtoffer bent?

Wat kan u doen als u het slachtoffer van phishing bent geworden? U verandert best al uw paswoorden en laat uw antivirusprogramma een extra ronde draaien om malware te verwijderen. U stuurt de mail door naar verdacht@safeonweb.be, dat is het e-mailadres van dienst Cybercriminaliteit. Die probeert zo snel mogelijk om verdere phishing een halt toe te roepen.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.