War on talent: hoe kan je als werkgever talent aantrekken?

Het is als werkgever niet altijd even gemakkelijk om nieuw talent aan te trekken. “Het is belangrijk om aandacht te hebben voor de noden van de werknemers”, merkt psychologe Catherine Poissonnier op in een gesprek met Business AM Radio.


Beluister hier het volledige gesprek met Catherine Poissonnier.


Voor veel werknemers wordt het almaar belangrijker om een gezonde balans te vinden tussen werk en privé. Intussen is het mogelijk om je werkuren te verdelen over vier dagen in plaats van vijf. Dat is weliswaar niet altijd even evident voor de werkgever.

Poissonnier: “Als werkgever is het sowieso belangrijk om daar aandacht aan te besteden. Je wilt immers je werknemers tevreden houden. Daarenboven wil je een aantrekkelijke werkgever zijn om nieuw talent aan te trekken.”

“Bovendien merken we dat veel openstaande functies niet ingevuld raken. De werknemer heeft dus wat meer macht. Je moet dus voor een stuk tegemoet komen aan de wensen van je werknemers. Het is daarom altijd een goed idee om in overleg te gaan met de (toekomstige) medewerkers.”

Welke tips heb je voor de werkgevers?

Poissonnier: “Ga na wat de noden zijn van al je werkkrachten. De een heeft misschien meer nood aan structuur, terwijl de andere de voorkeur geeft aan een groepsactiviteit buiten de werkuren. Ga in gesprek met hen. Op die manier kan je ervoor zorgen dat mensen graag naar het werk blijven komen. De werknemers zullen dan ook zeer loyaal zijn tegenover het bedrijf.”

“Communiceer als werkgever duidelijk over jouw plannen. Pak niet opeens uit met een groot project, waardoor de werknemers plots hun volledige planning moeten omgooien. Ga na wanneer iemand voor 100 procent beschikbaar is. De wetgeving zou wel wat soepeler mogen worden op dat vlak. Nu moet je in een bepaald stramien werken, zoals vijf op vijf dagen, of vier op vijf dagen. Er is ruimte voor meer speling.”

“Voorts kan je ervoor zorgen dat de werknemers efficiënter zijn. Daar zijn echt nog veel voordelen uit te halen. Ik denk bijvoorbeeld aan processen stroomlijnen, mensen coachen en duidelijke prioriteiten stellen. Probeer te vermijden dat je voortdurend zaken wijzigt, of stuur geen mails meer buiten de werkuren. Dergelijke zaken zorgen namelijk voor spanningen.”

(as)

Meer