Walmart niet langer helemaal bovenaan adressenlijst van Amerikaanse shopper

Het e-commerceconcern Amazon ligt op schema om volgend jaar zijn grote rivaal Walmart als grootste retailer van de Verenigde Staten te onttronen. Dat blijkt uit een rapport van analisten van de Amerikaanse bank JPMorgan.

“Geen enkele Amerikaanse retailer heeft de voorbije jaren een snellere groei gekend dan Amazon”, benadrukken de analisten Christopher Horvers en Doug Anmuth daarbij.

Nieuwe categorieën

“Tijdens de tweede helft van het voorbije decennium lieten de handelsvolumes van Amazon in de Verenigde Staten een snellere stijging optekenen dan de gemiddelde groeicijfers die de nationale retailsector kon melden”, stippen de analisten aan.

“Maar Amazon presteerde daarnaast ook beter dan de gemiddelde prestaties van de Amerikaanse e-commercemarkt. Als gevolg van die prestaties liep het aandeel van Amazon in de online handel in de Verenigde Staten tijdens die periode van 24 procent naar 39 procent op.”

“Amazon toont bovendien ook een beduidend snellere groei dan zijn grote concurrent Walmart”, stippen Horvers en Anmuth aan. “Vorig jaar steeg het handelsvolume van Amazon met 41 procent tot 316 miljard dollar, terwijl Walmart tegelijkertijd een toename met 10 procent tot 439 miljard dollar liet optekenen.”

“Op basis van de huidige trends en schattingen mag dan ook worden verwacht dat Walmart volgend jaar door Amazon als grootste retailer van de Verenigde Staten van de troon zal worden gestoten.”

In hun rapport wijzen Horvers en Anmuth naar een aantal belangrijke factoren die tot de robuuste omzetgroei van Amazon hebben bijgedragen. Onder meer wordt gewezen op een uitbreiding van de activiteiten van het bedrijf naar een aantal grote sectoren waar Amazon in het verleden niet aanwezig was. Voorbeelden daarvan zijn boodschappen of mode.

“Daarnaast kan ook bij diverse partners een sterkere verkoop worden opgemerkt”, zeggen de analisten. “Tenslotte moet ook naar het aanhoudend succes van de formule Amazon Prime worden gewezen. Begin vorig jaar had dat loyaliteitsprogramma ongeveer 150 miljoen leden. In april kon Amazon Prime echter al meer dan 200 miljoen gebruikers melden.”

Nevenactiviteiten

De analisten beklemtonen nog dat de sterke groei van de retaildivisie van Amazon ook een positief effect heeft op een aantal andere activiteiten van de onderneming. “Amazon is nu al een van de grootste pakketbezorgers van in de Verenigde Staten”, voeren Horvers en Anmuth aan.

“Amazon zal in de Verenigde Staten dit jaar naar schatting zeven miljard pakketten bezorgen. Daarmee doet het bedrijf beter dan United Parcel Service (UPS), waar op een trafiek van ongeveer zes miljard pakketten wordt gerekend.”

“Amazon heeft de voorbije jaren zijn logistieke divisie systematisch uitgebouwd tot een belangrijke concurrent van pakketbezorgers zoals UPS, FedEx of US Postal”, merken de analisten daarbij nog op. “Amazon beschikt niet alleen over een uitgebreid netwerk van magazijnen en verdeelpunten, maar ook over een grote vloot aan vliegtuigen, trucks en bestelwagens.”

(tb)

Meer