Tot voor kort werd de Chinese markt door de internationale economie gezien als een betrouwbare bestemming voor de afzet van producten. Vele buitenlandse bedrijven rekenden op de aanhoudende koopkracht van China om hun groeiverwachtingen te kunnen realiseren, waarbij ook tot miljarden dollar aan investeringen op de Chinese mark werd beslist. Dat model begint echter aanzienlijke haperingen te vertonen.
Dat zegt Emma Richards, redacteur bij de nieuwssite Asian Correspondent. De problemen bedreigen volgens haar de internationale economie en het ondernemersvertrouwen over de hele wereld.
Apple
“Apple heeft recent een waarschuwing moeten geven dat zijn inkomsten wellicht onder de verwachtingen zullen blijven,” betoogt Richards. “De onderneming citeerde daarbij een aantal redenen voor de lagere verkoopprognoses, zoals het feit dat vele consumenten de upgrade naar een nieuwe iPhone uitstellen.”
“De problemen werden echter grotendeels toegeschreven aan een tegenvallende verkoop in China, na de Verenigde Staten en Europa voor Apple de grootste markt van de wereld. Apple is echter niet de enige partij die met inkomstenproblemen worstelt. Ook de autoverkoop is het voorbije jaar met 3 procent gedaald, dat betekende de eerste achteruitgang in nagenoeg twee decennia.”
“De detailhandel neemt weliswaar nog steeds toe, maar ook hier maakt het Chinese Nationaal Bureau voor de Statistiek gewag van de traagste groei in vijftien jaar,” beklemtoont Richards. “Bovendien moet een aanzienlijke leegstand op de Chinese markt voor appartementen worden geregistreerd.”
“Dat leidt tot een toenemende druk op de Chinese vastgoedmarkt, een belangrijke pijler voor de Chinese economie. Immobiliën vertegenwoordigen immers bijna één derde van de economische groei van het land. De falende vastgoedmarkt is één van de redenen waarom de Chinese gezinnen ervoor kiezen om hun uitgaven terug te schroeven.”
“Onroerend goed is voor vele Chinese huishoudens de grootste bron van rijkdom,” zegt de Asian Correspondent. “In sommige gevallen vormen immobiliën 85 procent van de totale bezittingen van het gezin. Door de prijsdalingen op de vastgoedmarkt, hebben vele Chinese gezinnen beslist om ook hun bestedingsbudget te beperken.”
“Bovendien worden vele huishoudens geconfronteerd met oplopende schulden, nadat de overheid hen de voorbije periode heeft aangemoedigd hun uitgaven op duurdere goederen toe te spitsen. Dat heeft geleid tot een sterke toename van het gebruik van kredietkaarten en leningen. Aangezien ook de Chinese arbeidsmarkt kenmerken van een vertraging toont, begint de spanning op te lopen.”
Trump
“Volgens sommige waarnemers moet achter de dalende werkgelegenheid zowel een achteruitgang van het ondernemersvertrouwen als stijgende loonkosten worden genoemd. De handelsoorlog met de Verenigde Staten is evenmin een steun. De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd om de invoertarieven voor Chinese goederen nog te verhogen.”
“Deze onzekerheid over de toekomst zorgt ervoor dat de Chinese bevolking voorzichtiger wordt met uitgaven. Daarbij wordt vaak gekozen voor goedkopere lokale producenten, ten nadele van de duurdere import van Amerikaanse merken zoals Apple of Ford.”
“Ondanks de vertraging stellen veel economen dat de Chinese consumptie nog niet over zijn hoogtepunt is,” zegt Richards. “Lokale merken zoals Huawei en Xiaomi laten uitstekende cijfers optekenen. Ze bieden dan ook een vergelijkbare klantervaring tegen een fractie van het prijsniveau dat hun Amerikaanse concurrenten hanteren. Ook de Chinese uitgaven voor diensten en entertainment nemen toe.”
“Om het vertrouwen van de consument te herstellen, moet de Chinese leiding echter inspanningen doen om de nationale economie weer op het goede spoor te zetten. Volgens Wei Li, expert voor de Chinese markt bij Standard Chartered, is het de vraag of het land bij tegenwind nog een economische groei kan stabiliseren.”
Wei Li vraagt zich daarbij af wat er zou gebeuren indien de Chinese arbeidsmarkt dit jaar verder zou verslechteren of de financiële omstandigheden niet opnieuw zou verbeteren en de aandelenmarkt met een moeilijke periode geconfronteerd zou blijven. “Dan kan het consumentenvertrouwen sterk worden aangetast,” aldus de econoom.