Geschreven met branded content van Flyeralarm en Debaard.
Offline marketing is niet meer zo populair als het ooit geweest is, en dat komt natuurlijk door de opkomst van online marketing. Toch kan bijvoorbeeld flyers laten drukken nog steeds waardevol zijn als marketinginstrument. We leggen uit waarom.
Meer informatie communiceren dan poster of billboard
Ieder medium heeft zijn eigen ‘gebruik’. Je vraagt je misschien af of je niet beter af bent met een poster of billboard die door alle passanten gezien wordt. Feit is dat zij er vaak maak een fractie van een seconde naar kijken, wat betekent dat je nauwelijks informatie kunt communiceren. Bij een flyer ligt dat anders. Deze krijgen mensen in de hand, waardoor ze er aandachtiger naar kunnen kijken. Dat biedt jou de gelegenheid om meer te communiceren dan je op een poster of billboard zou kunnen. Dat wil overigens niet zeggen dat je flyer helemaal moet volstoppen met informatie, want dan wordt hij onoverzichtelijk en onaantrekkelijk. Houd het bij de meest noodzakelijke informatie en vergeet de call-to-action niet!
Precies weten wie je bereikt
Hoewel je advertenties op internet vaak nog wel kunt toespitsen op een bepaalde doelgroep en ook gedrukte advertenties in een bepaalde publicatie een specifiek publiek kunnen bereiken, is het met veel soorten reclame moeilijk om echt te weten wie je ermee bereikt. Denk aan billboards of abri’s: je weet niet hoeveel mensen je ermee bereikt. Aangezien je flyers letterlijk bij mensen in de handen drukt, heb je er daarbij juist wél een heel goed beeld van hoeveel mensen je bereikt. Ook kun je je promotieteam zich specifiek laten richten op een bepaalde doelgroep, zoals bijvoorbeeld jongeren.
Prikkelen met korting
De bedoeling is natuurlijk om met je reclame-uiting je doelgroep te prikkelen om diensten of producten bij je af te nemen. Dat kan uitstekend met flyers, omdat je er een bepaalde waarde aan kunt koppelen. Roep ontvangers op om de flyer in te leveren in ruil voor korting op een product of dienst. Zet er desnoods een kortingscode op die mensen online kunnen gebruiken en die dus alleen gebruikt kan worden door mensen die de flyer echt in zich opnemen en bewaren. Deze optie heb je niet met een poster of billboard, of met een reclame op radio of tv. Daar loop je het risico dat je te veel mensen de kans geeft om iets met korting bij je af te nemen, en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Goedkope reclame
Advertentieruimte is prijzig. Die heb je niet nodig wanneer je flyers laat drukken, want die overhandig je aan je doelgroep. Je koopt er geen plek in de openbare ruimte of op radio, tv of het internet voor. Flyers laten drukken is helemaal niet duur, zeker relatief gezien als je het in groot volume laat doen, en alleen voor het uitdelen ervan maak je extra kosten in de vorm van manuren. Daarom worden hier vaak jongeren voor ingeschakeld, want die hoeven niet zo veel te verdienen.
Het heeft dus zeker zin om flyers te laten drukken om reclame te maken voor je producten of diensten. Het is goedkoop en biedt de kans om heel gericht en direct aan marketing te doen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een goede flyer maakt. Tips voor het ontwerpen van een sterke flyer vind je hier.