Waarom Chinezen verslaafd zijn aan luxegoederen

Elke producent van luxegoederen geeft toe dat de meest waardevolle klanten in China kunnen worden gevonden. Sinds het uitbreken van de economische crisis zes jaar geleden heeft de luxesector moeilijke periodes doorgemaakt, maar door de blijvende interesse van de Chinese consumenten kon de vertragende Europese consumptie worden opgevangen. Volgens sommige ramingen zullen Chinese consumenten volgend jaar de helft van de wereldwijde omzet van de luxesector vertegenwoordigen.

De Chinese staatskas haalt echter weinig profijt uit die interesse van zijn onderdanen voor luxegoederen, want ongeveer twee derde van de producten worden in het buitenland gekocht.

“De Chinese consumenten hebben pas recent voldoende middelen kunnen vergaren om in luxeproducten te kunnen investeren,” aldus The Economist. “Door de groeiende middenklasse en het toenemende aantal Chinese miljonairs kan er echter van een echte inhaalbeweging gewag worden gemaakt. In een land dat een groot belang hecht aan status-symbolen zijn merkproducten en reizen een belangrijk streefdoel geworden.”

“Het bedrijf Global Blue, gespecialiseerd in retail-toerisme, berekende dat winkelen voor 82 procent van de Chinese toeristen een cruciaal onderdeel vormt van de reisplannen. In Groot-Brittannië besteden Chinese toeristen gemiddeld 1.700 pond per persoon. Dat is drie keer meer dan het gemiddelde.”

“Een groot gedeelte van het toeristische budget wordt besteed aan het winkelen. Vele Chinese toeristen hebben er geen probleem mee om producten van Prada te kopen, maar tegelijkertijd overnachtingen te boeken in een tweesterren-hotel. De prijs is het belangrijkste motief voor die trend. Door invoertarieven en andere heffingen kunnen luxegoederen in China tot 50 procent meer kosten dan in andere landen.”

“Ook willen de Chinese consumenten met aankopen in een Europese of Amerikaanse winkel de authenticiteit van de producten aantonen. Bovendien is er de Chinese geschenk-cultuur. Een succesvolle Chinees kan het zich niet veroorloven om zonder dure geschenken naar huis terug te keren.”

“De vertragende Chinese economie en een officiële campagne tegen corruptie, waarbij vaak luxeproducten waren gemoeid, heeft er echter voor gezorgd dat de Chinese luxemarkt na verscheidene jaren van een dubbelcijferige groei met een vertraging wordt geconfronteerd. Daardoor zullen mogelijk de extreem dure luxeproducten minder populair worden, maar de nieuwe Chinese middenklasse zal luxegoederen als een teken van succes blijven beschouwen.”

“In de Chinese microblogging-sites blijken termen zoals Dior of Rolex bijzonder populaire zoekopdrachten. Bovendien moet er rekening mee gehouden dat de Chinezen het shoppen in het buitenland ook beschouwen als een beleving waar nadien over verteld kan worden.” (mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.