Waarom Alphabet het best presterende Big-Tech-aandeel van het jaar was

Alphabet, het moederbedrijf van Google, staat op het punt om zijn beste jaar vanuit beleggingsperspectief sinds 2009 af te ronden. Het bedrijf heeft bewezen veruit het best presterende Big-Tech-aandeel van 2021 te zijn.

Waarom is dit belangrijk?

Consumenten hebben dit jaar massaal gebruik gemaakt van web- en mobiele zoekopdrachten, kaarten, YouTube-video's, en Google's groeiende cloudinfrastructuur. Die laatste divisie zat ook in de lift dankzij de explosieve toename van telewerken.

Het Alphabet-aandeel is dit jaar met 68 procent gestegen, de koers eindigde donderdag op 2.938,33 dollar. Met nog slechts een handvol handelsdagen te gaan in 2021, is het zelfs voor de grootste collega’s van Alphabet vrijwel onmogelijk om dat nog in te halen.

Microsoft komt het dichtst in de buurt, met een stijging van 51 procent. Apple is 33 procent gestegen, gevolgd door Facebook (nu Meta) met 23 procent en Amazon slechts met 5 procent. Zelfs Tesla kan nog meegerekend worden: dat aandeel noteerde dit jaar een stijging van 51 procent.

De Nasdaq 100, een mandje van de grootste niet-financiële bedrijven in de Nasdaq, komt uit op een stijging met 27 procent.

Voornamelijk reclame

Alphabet, dat het overgrote deel van zijn inkomsten haalt uit de reclameactiviteiten van Google, heeft bewezen beter bestand te zijn tegen de Covid-pandemie en de laatste uitbarsting van inflatiezorgen.

In zijn winstrapport over het derde kwartaal in oktober meldde Alphabet een stijging van de advertentie-inkomsten met 43 procent, goed voor 53,1 miljard dollar. Er was ook een vergelijkbare stijging van de advertentieverkoop via YouTube tot 7,2 miljard dollar. De winst overtrof de ramingen van analisten.

Andere internetbedrijven, zoals Facebook en Snap, werden naar beneden getrokken nadat Apple in iOS privacywijzigingen invoerde. Google is echter niet zo afhankelijk van Apple, en heeft zich goed staande weten houden.

Voor het volledige jaar wordt verwacht dat de inkomsten met 39 procent zullen stijgen, tot 254 miljard dollar. Dat zou de snelste groei sinds 2007 betekenen.

Maar niet alleen reclame

Cloudtechnologie is de nieuwste goudmijn in de techwereld, en alle reuzen racen om de grootste te worden. Zo heeft Google zijn eigen Google Cloud Platform, Amazon heeft Amazon Web Services (AWS) en Microsoft heeft Azure. Google Cloud is kleiner dan AWS en Azure, maar lijkt aan een sterke inhaalbeweging bezig met een stijging van 45 procent in het derde kwartaal, waardoor de omzet uitkomt op 4,99 miljard dollar.

Kijkend naar 2022 zijn de voorspellingen van analisten meer gedempt. Alphabet zal mogelijk nieuwe groeifactoren moeten vinden om zijn outperformance voort te zetten. Verwacht wordt dat de omzetgroei zal vertragen tot 17 procent, ongeveer het niveau van 2019, vóór de pandemie.

Ondertussen wachten beleggers nog steeds op enige vooruitgang uit Alphabets “Other Bets”. Zijn bedrijf Waymo, dat zelfrijdende auto’s produceert, blijft tonnen geld verliezen. Ook Sidewalk Labs, zijn “slimme stad”-project met technologische oplossingen om een stad efficiënter te maken, wordt in Google geïntegreerd en zal geen geld opleveren.

(evb)

Meer