Key takeaways
- In oktober daalde de Amerikaanse import van goederen in containers met 7,5 procent vergeleken met een jaar eerder.
- Experts voorspellen een verdere vertraging van de Amerikaanse import in november en december.
De invoer van goederen in containers in de Verenigde Staten daalde in oktober met 7,5 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. De vertraging werd grotendeels toegeschreven aan een aanzienlijke daling van 16,3 procent in zendingen vanuit China.
Het importvolume van oktober bedroeg in totaal 2,3 miljoen TEU’s (twenty-foot equivalent units). Dat is een lichte daling van 0,1 procent ten opzichte van september en onder het bereik van 2,4 miljoen tot 2,6 miljoen TEU’s dat doorgaans geassocieerd wordt met piekhandelsactiviteiten. Dit is slechts de tweede keer in de afgelopen tien jaar dat oktober een maand-op-maand daling van de invoer liet zien.
Verdere vertraging verwacht
Vooruitkijkend voorspellen industrie-experts een verdere vertraging van de Amerikaanse import in november en december. De National Retail Federation en Hackett Associates voorspellen dat de importvolumes onder de 2 miljoen TEU zullen dalen omdat de voorraden overvloedig blijven. De verwachte daling is deels het gevolg van een stijging van de invoer eind vorig jaar, gedreven door zorgen over mogelijke havenstakingen en preventieve zendingen vooruitlopend op geplande tariefverhogingen.
Ben Hackett, oprichter van Hackett Associates, voorspelt een bescheiden daling van de totale Amerikaanse import dit jaar in vergelijking met 2024, met een meer substantiële daling verwacht in het eerste kwartaal van 2026.
China
Recente onderhandelingen tussen de VS en China hebben geleid tot nieuwe handelsvoorwaarden. Hierdoor zou het aandeel van China in de Amerikaanse import in de nabije toekomst kunnen stabiliseren.
Het ‘fentanyltarief’ op Chinese importproducten, dat aanvankelijk op 20 procent was vastgesteld, wordt vandaag verlaagd naar 10 procent. Daarnaast is de geplande verhoging van de wederzijdse douanerechten met een jaar uitgesteld. De 10 procent tarieven die werden opgelegd onder de International Emergency Economic Powers Act blijven echter van kracht terwijl het Hooggerechtshof de wettigheid ervan onderzoekt. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

