Vrouwensport positioneert zich steeds meer als een uniek product

Samengevat. Volgens een nieuwe studie van Deloitte zal elite vrouwensport dit jaar $1,3 miljard aan inkomsten genereren, een verviervoudiging in drie jaar tijd. Er is sprake van een uitzonderlijke groei die nu ook vrouwensport positioneert als een uniek product dat zich onderscheidt van mannensport.

Waarom is dit belangrijk?

Hoewel deze groei indrukwekkend is, blijft hij achter bij de inkomsten van topvoetbalclubs zoals Manchester City en Real Madrid, die op zichzelf zulke bedragen genereren. De inkomsten uit vrouwensport zijn bovendien sterk geconcentreerd, met voetbal en basketbal op kop. Samen nemen ze meer dan 70% voor hun rekening. Europa loopt achter met slechts 14% van de totale inkomsten, vier keer minder dan de VS en Canada.

In het nieuws. Deloitte belicht in zijn studie de groei van vrouwensporten en de toenemende aandacht voor uitzendtijden tijdens primetime. Dat verhoogt de zichtbaarheid en toegankelijkheid van vrouwelijke sportevenementen.

  • Vrouwensport genereert steeds meer inkomsten, vooral door sponsoring, die naar verwachting in 2024 ruim 55% van de totale inkomsten zal uitmaken.
  • Een dollar geïnvesteerd in vrouwensportsponsoring levert volgens Deloitte zeven keer de waarde op, wat wijst op een hoge rendabiliteit van investeringen in deze sector.

Zoom in. Voetbal en basketbal domineren de inkomsten uit vrouwensport, goed voor respectievelijk 43% en 28% van het totaal.

  • In sommige landen blijft de verhouding tussen uitgezonden vrouwensport tot mannensport marginaal. In Frankrijk is dat bevoorbeeld 1 uur tegenover 20 uur, terwijl 64% van de Fransen aangeeft meer vrouwensport te willen kijken mocht het aanbod groter zijn.
  • Zoom out.De studie van Deloitte benadrukt de groeiende marktwaarde en unieke positie van vrouwensport in de mondiale sportindustrie.

  • Deze trend duidt op veranderende percepties en toenemende gelijkheid in de sportwereld, ondanks de bestaande ongelijkheden in media-aandacht en financiering.
  • Meer

    Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

    De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.