Key takeaways
- Het vrachtschip ‘Morning Midas’, met 3.000 voertuigen aan boord, staat al meer dan een week in brand in de Stille Oceaan.
- De brand ontstond op een dek met elektrische voertuigen en is vermoedelijk veroorzaakt door lithium-ionbatterijen.
- Toenemende incidenten met EV-branden op zee leiden tot zorgen over veiligheid en stijgende transportverzekeringen.
Een vrachtschip met de naam ‘Morning Midas’, dat ongeveer 3.000 voertuigen van China naar Mexico vervoerde, vloog in brand en werd vervolgens achtergelaten in de Stille Oceaan. De brand, die uitbrak op een dek met elektrische voertuigen, woedt ondertussen al meer dan een week ongecontroleerd.
Noodoproep
De Alaska-divisie van de Amerikaanse kustwacht ontving afgelopen dinsdagmiddag een noodoproep van de bemanning van ‘Morning Midas’. Omdat het vuur niet kon worden geblust, kreeg de bemanning opdracht het schip te verlaten. Ze werd veilig gered door een nabijgelegen vaartuig.
Reddingswerkers die zijn ingeschakeld door de eigenaar van het schip zullen naar verwachting de ‘Morning Midas’ bereiken, bijna een week nadat de brand uitbrak.
Groeiende bezorgdheid vervoer elektrische wagens
Dit incident benadrukt de groeiende bezorgdheid over het vervoer van elektrische wagens, vanwege het risico op branden in lithium-ionbatterijen. Dergelijke branden zijn moeilijk te blussen en kunnen langdurig blijven smeulen.
Hoewel de brandbestrijdingssystemen van het schip operationeel waren, slaagde de bemanning er niet in het vuur onder controle te krijgen. Het lot van het schip en de lading blijft vooralsnog onzeker.
Gelijkaardige incidenten
Dit is geen geïsoleerd incident. In de afgelopen jaren hebben zich op meerdere autoschepen branden voorgedaan waarbij elektrische voertuigen betrokken waren. Zo vloog de ‘Fremantle Highway‘ in 2023 in brand nabij Nederland, met ongeveer 3.000 voertuigen aan boord. In 2022 zonk de ‘Felicity Ace‘ in de Atlantische Oceaan, nadat een brand de lading van circa 4.000 voertuigen had verwoest.
De moeilijkheid bij het blussen van branden in elektrische voertuigen komt voort uit zogeheten “thermal runaway“. Dat is een kettingreactie die niet kan worden gestopt met conventionele blusmethoden.
De toenemende frequentie van dit soort incidenten leidt tot groeiende bezorgdheid over stijgende verzekeringskosten voor het zeevervoer van voertuigen. Experts voorspellen dat deze kosten uiteindelijk zullen worden doorberekend aan de consument, wat mogelijk invloed zal hebben op de detailhandelsprijzen van voertuigen.