Key takeaways
- Een nieuwe variant van de FH Electric truck kan tot 600 kilometer afleggen op één lading.
- Het langeafstandsmodel moet in de tweede helft van 2025 op de markt komen.
- De strategie van Volvo Trucks omvat de implementatie van elektronische assentechnologie om de batterijcapaciteit te vergroten.
Volvo Trucks bereidt de lancering voor van een nieuwe variant van zijn elektrische FH-truck, ontworpen om tot 600 kilometer af te leggen met één lading. Dit langeafstandsmodel, dat in de tweede helft van 2025 op de markt moet komen, richt zich op klanten die langere afstanden willen afleggen door de batterijruimte te optimaliseren en de softwareprestaties te verbeteren.
De strategie van het bedrijf omvat de implementatie van een elektronische assentechnologie die de motor, versnellingsbak en as in één enkele eenheid combineert, waardoor de accucapaciteit toeneemt. Als onderdeel van het streven naar groene investeringen benadrukt Volvo Trucks de noodzaak van politieke steun om de invoering van emissievrije voertuigen te bevorderen.
Markttrends
De Europese markt voor zware vrachtwagens zal in 2023 vertragen, na drie opeenvolgende jaren van grote vraag. Deze trend wordt toegeschreven aan aanhoudende verstoringen in de toeleveringsketen en een afnemend marktaandeel voor batterij-elektrische voertuigen als gevolg van inconsistent milieubeleid en onvoldoende politieke stimulansen.
Bedrijfsvoering
Volvo Trucks erkent de hoge prijs voor elektrische trucks, die tussen de 250.000 en 400.000 euro ligt. Het bedrijf kondigde onlangs aan Monterrey, Mexico, te kiezen als locatie voor zijn nieuwe vrachtwagenfabriek in Noord-Amerika ter waarde van 700 miljoen dollar, die naar verwachting in 2026 operationeel zal zijn. Deze vestiging zal een cruciale rol spelen in de ondersteuning van de expansie van Volvo Trucks in de regio door te voorzien in de benodigde industriële capaciteit.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!