Een aantal elektrische modellen van de VW Group, waaronder de Porsche Taycan, is al tot eind van dit jaar uitverkocht. Bovendien zal de productie van elektrische wagens bij het Duitse concern sneller dezelfde winstgevendheid laten optekenen als auto’s op verbrandingsmotoren dan eerder werd verwacht. Dat heeft Arno Antlitz, financieel directeur van VW Group, aangekondigd.
“Bij de verkoop van elektrische wagens kan een duidelijke schaalvergroting worden opgemerkt”, verduidelijkte Arno Antlitz. “Er worden betere marges gerealiseerd en ook bij de klanten kan een toenemende interesse voor de elektrische modellen worden vastgesteld.”
Winstmarges
Oorspronkelijk had de VW Group naar eigen zeggen verwacht dat het twee tot drie jaar zou duren vooraleer elektrische wagens dezelfde winstmarges zouden opleveren als auto’s met verbrandingsmotoren.
Ook concurrent Ford had al te kennen gegeven dat de winstmarges van de wagens met verbrandingsmotoren de overstap naar de elektrische mobiliteit zouden dienen te financieren. Maar de VW Group zegt nu dat de markt zich sneller ontwikkelt dan eerder werd vooropgesteld.
Volkswagen heeft een agressieve strategie uitgewerkt om de overstap naar elektrische mobiliteit door te drukken. Tegen eind dit decennium zouden elektrische wagens bij de VW Group minstens de helft van de wereldwijde verkoop voor hun rekening moeten nemen.
Volkswagen was vorig jaar al met een marktaandeel van ongeveer 25 procent de grootste verkoper van elektrische voertuigen in Europa. In de Verenigde Staten volgde het Duitse concern met een marktaandeel van ongeveer 7,5 procent, na Tesla, op een tweede plaats.
Ford
Op de Chinese markt voor elektrische voertuigen blijft de aanwezigheid van Volkswagen nog relatief beperkt, maar daar kan wel een snelle groei worden opgetekend.
De VW Group verkocht in China vorig jaar 93.000 elektrische wagens. Dat vertegenwoordigde een stijging met 400 procent tegenover het jaar voordien. Ook dit jaar wordt een verdubbeling verwacht.
De VW Group kijkt in zijn optimistische vooruitzichten voor de elektrische markt ook naar de samenwerking met zijn Amerikaanse sectorgenoot Ford. Eerder al werd immers gemeld dat Ford twee elektrische modellen voor de Europese markt op de platformen van Volkswagen wil bouwen.
De productie zou volgend jaar van start moeten gaan. Over een periode van zes jaar wordt een productie van 1,2 miljoen exemplaren in het vooruitzicht gesteld. Dat is ongeveer twee keer zoveel dan de bedrijven oorspronkelijk hadden gepland.
(ns)