Volkswagen verwacht aanzienlijke boete door overschrijding EU-emissienormen


Key takeaways

  • Volkswagen Group staat een aanzienlijke financiële boete te wachten van ongeveer 1,5 miljard euro vanwege het overschrijden van de EU-emissieregels.
  • Het bedrijf onderzoekt strategieën zoals het verhogen van de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen, of het vormen van allianties met groenere merken om deze boetes te verzachten.
  • Industrieleiders maken zich zorgen over de dreigende boetes, met potentiële kosten van meer dan 10 miljard euro, wat wijst op de grote financiële belangen die op het spel staan.

Volkswagen Group verwacht aan het eind van het jaar een aanzienlijke financiële boete vanwege het overschrijden van de EU-emissieregels. De groep verwacht dat de boete ongeveer 1,5 miljard euro zal bedragen, een relatief klein bedrag vergeleken met de 31,3 miljard euro die het Dieselgate-schandaal met zich meebracht. Om deze boetes te verzachten, onderzoeken Volkswagen en haar dochterondernemingen verschillende strategieën.

Het verhogen van de verkoop van plug-in hybrides en volledig elektrische voertuigen (EV’s) is een ideale oplossing. Deze aanpak zou de uitstoot van traditionele auto’s met verbrandingsmotoren compenseren en uiteindelijk de gemiddelde uitstoot van hun wagenpark verlagen. Stellantis, een andere grote autofabrikant, overweegt een meer onconventionele strategie: het verminderen van de productie van benzine- en dieselvoertuigen.

Alternatieve strategieën

Een derde optie die aan kracht wint is het vormen van allianties tussen autofabrikanten. Toyota, Stellantis, Ford, Mazda en Subaru werken samen met Tesla, terwijl Mercedes samenwerkt met Volvo en zijn merk Polestar. Door middelen en emissierechten te bundelen met groenere merken willen deze bedrijven voldoen aan de strenge doelstellingen van de EU. Hoewel het kopen van credits nog steeds kosten met zich meebrengt, is het waarschijnlijk een voordeligere aanpak dan hoge boetes.

De dreiging van hoge boetes heeft industrieleiders bezorgd gemaakt. Luca de Meo, CEO van Renault, waarschuwde dat autofabrikanten in de EU boetes van meer dan 15 miljard euro tegemoet kunnen zien. Financiële instellingen zoals Barclays Bank verwachten boetes van meer dan 10 miljard euro, wat de grote financiële belangen die op het spel staan benadrukt.

Markttrends

Recente verkoopcijfers geven een verontrustend beeld. Volgens de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) daalde het marktaandeel van volledig elektrische auto’s tot 13,6 procent in 2024, een daling ten opzichte van het jaar ervoor. Het marktaandeel van plug-in hybride voertuigen daalde ook van 7,7 procent naar 7,1 procent. Met name Volkswagen Group zag het aantal leveringen van elektrische voertuigen met 5,2 procent dalen tot 447.900 eenheden vorig jaar.

De EU heeft de ambitie om de emissiedoelstellingen voor het wagenpark verder te verlagen voor de periode tussen 2030 en 2034. In 2035 moet het doel nul gram CO2 per kilometer zijn, waardoor de verkoop van voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor in feite wordt verboden. Hoewel er uitzonderingen kunnen bestaan voor synthetische brandstoffen, lijkt het onwaarschijnlijk dat deze binnen tien jaar op grote schaal worden ingevoerd.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.