Volkswagen steunt hervormingen van topman Herbert Diess; maar voorlopig geen contractverlenging

Bij autobouwer Volkswagen Group heeft de raad van bestuur zich achter de hervormingsplannen van CEO Herbert Diess geschaard. Een verlenging van het mandaat van de topman komt er echter voorlopig niet.

Met deze beslissingen heeft de raad van bestuur van Volkswagen een open machtsstrijd tussen Herbert Diess en Bernd Osterloh, voorzitter van de ondernemingsraad van het Duitse autoconcern, voorlopig afgewenteld.

Diess en Osterloh zijn de voorbije maanden herhaaldelijk in conflict gekomen over de snelheid waarmee Volkswagen de toekomstvisie van de chief executive zou moeten implementeren.

Lamborghini en Ducati

In een verklaring beklemtoonde de raad van commissarissen zijn volledige steun te geven aan de strategie van Diess. Dat geldt vooral voor de oriëntatie van het bedrijf op elektromobiliteit en digitalisering. Diess kreeg tevens de steun voor zijn plannen om de divisies aankopen en onderdelen van de autoproductie te scheiden.

Daarnaast werd aangekondigd dat Volkswagen de overheadkosten de volgende twee jaar met 5 procent zou verminderen, terwijl de inkoopkosten over diezelfde periode met 7 procent zullen worden teruggeschroefd.

Het bedrijf besloot verder dat Lamborghini en Ducati deel van de VW Group zullen blijven uitmaken. Eerder was gewag gemaakt van een mogelijke verkoop van de twee Italiaanse luxemerken om de merkenportefeuille van de groep te stroomlijnen.

Er werd echter niets gezegd over Bugatti. Volgens een aantal bronnen zou Volkswagen gesprekken voeren om Bugatti aan de Kroatische groep Rimac, fabrikant van elektrische wagens, te verkopen.

Anderzijds werd beslist om Bentley onder controle van Audi te plaatsen. Op dit moment valt Bentley onder Oliver Blume, de topman van Porsche. ‘De toekomstige portfolio van Bentley zal meer technologie delen met Audi,’ aldus de raad van bestuur. ‘Dat geldt onder meer het gebruik van het technologieproject Artemis, dat een elektrische opvolger voor de huidige Audi A8 ontwikkelt en ook een volledig elektrische auto voor Bentley moet bouwen.’

Wolfsburg

De raad van bestuur benadrukte tevens dat het hoofdkwartier van Volkswagen in Wolfsburg ook het centrum van de verdere ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende en elektrische mobiliteit zal blijven. Daarmee wordt bevestigd dat het vlaggenschip van de elektrische portfolio van Volkswagen in Wolfsburg zal moeten worden gebouwd.

Met die beslissing komt Volkswagen tegemoet aan de eis van de Duitse vakbonden, die de innoverende technologie in eigen land willen houden en het verlies van Duitse arbeidsplaatsen willen vermijden.

Diess had geprobeerd om de kosten in Duitsland te verminderen om middelen vrij te maken voor investeringen in elektrische mobiliteit. Volkswagen moet zich volgens hem tot een technologiebedrijf, naar het model van Tesla, ontwikkelen. Dat leidde echter tot herhaalde botsingen met Bernd Osterloh, de voorzitter van de machtige ondernemingsraad bij Volkswagen. Dat heeft ermee toe bijgedragen dat het mandaat van Diess voorlopig niet wordt verlengd.

De huidige opdracht van Diess loopt over drie jaar af. Hij had gevraagd dat mandaat te verlengen om de geplande veranderingen te kunnen doorvoeren. Er is echter, onder meer onder druk van de vakbonden, geoordeeld dat het momenteel nog te vroeg is om al over een eventuele verlenging te beslissen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.