Volkswagen onder vuur wegens racistische Instagram-reclame

De Duitse autoconstructeur Volkswagen ligt onder vuur voor een reclamefilmpje op Instagram dat discriminerende beelden en taal zou bevatten. Het bedrijf heeft de campagne intussen ingetrokken en excuses aangeboden.

Het korte videoclipje was bedoeld als promotiecampagne voor het nieuwste Golf-model. In het filmpje is te zien hoe een grote blanke hand een zwarte man als een marionet voortbeweegt en in een café gegooid wordt. Met de zwevende letters op de beelden is in een fractie van een seconde ook het belastende woord ‘neger’ samen te stellen.

Na stevige kritiek op Instagram heeft Volkswagen de reclamecampagne ingetrokken. ‘De video is ongetwijfeld verkeerd en smakeloos’, reageert de Duitse autoconstructeur. ‘We distantiëren en verontschuldigen ons. We zullen onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren en onze conclusies trekken.’

Nazi-verleden

Volkswagen-CEO Herbert Diess moest vorig jaar nog door het stof omdat hij de slogan ‘Ebit macht frei’ had gebruikt om het winstpotentieel van de autoconstructeur te omschrijven, een zinnetje dat wel erg veel weg heeft van de beladen nazi-leuze ‘Arbeit macht frei’. Het bedrijf nam toen afstand van die uitspraak en benadrukte dat het elke vorm van racisme, xenofobie en discriminatie afwijst, zeker gezien de geschiedenis van Volkswagen. De autoconstructeur werd in 1937 opgericht in nazi-Duitsland.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.