Key takeaways
- De winst van Volkswagen is in het eerste kwartaal met 41 procent gedaald ondanks een stijging van de omzet.
- De winst daalde naar 2,19 miljard euro door grote eenmalige kosten en lagere inkomsten uit joint ventures in China.
- Het bedrijf handhaaft zijn prognose voor het hele jaar, met verkoopopbrengsten die naar verwachting de cijfers van vorig jaar tot 5 procent zullen overtreffen.
Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, kondigde een aanzienlijke daling van de winst over het eerste kwartaal aan. De winst daalde met bijna 41 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam uit op 2,19 miljard euro. Ondanks een lichte stijging van de omzet (bijna 3 procent) tot 77,6 miljard euro, hadden verschillende factoren een negatieve invloed op de prestaties van het bedrijf.
Grote eenmalige kosten en lagere inkomsten uit joint ventures in China, een cruciale markt voor Volkswagen, droegen bij aan de winstdaling. Daarnaast namen de verliezen in de batterijdivisie toe. Ondanks deze uitdagingen handhaafde Volkswagen haar prognose voor het hele jaar.
Operationele vooruitzichten
Het bedrijf verwacht dat de verkoopopbrengsten de cijfers van vorig jaar met maximaal 5 procent zullen overtreffen en dat het bedrijfsrendement op de omzet tussen 5,5 procent en 6,5 procent zal liggen. In deze prognoses is echter nog geen rekening gehouden met de mogelijke gevolgen van de onlangs door de Amerikaanse regering Trump opgelegde invoerrechten. Volkswagen schetste ook zijn verwachtingen voor de Autodivisie, waaronder een investeringsratio tussen 12,0 procent en 13,0 procent in 2025.
De nettokasstroom uit auto’s voor 2025 zal naar verwachting tussen 2 en 5 miljard euro liggen. Deze bandbreedte houdt rekening met de kasuitstroom voor toekomstige investeringen en herstructureringsmaatregelen die in 2024 zijn gestart. De nettoliquiditeit in de autodivisie voor 2025 zal naar verwachting tussen 34 miljard en 37 miljard euro liggen.
Verwachte uitdagingen
Op basis van de ontwikkelingen tot 28 april 2025 verwacht Volkswagen dat het bedrijfsrendement op de omzet, de nettokasstroom uit auto’s en de nettoliquiditeit aan de onderkant van hun respectievelijke bereik zullen liggen. Deze vooruitzichten weerspiegelen de verwachte uitdagingen die het gevolg zijn van een volatiel mondiaal landschap dat gekenmerkt wordt door politieke onzekerheid, escalerende handelsbarrières, geopolitieke spanningen, toenemende concurrentie, fluctuerende grondstoffen- en energiemarkten en strengere emissienormen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!