Volkswagen verdubbelt kostenbesparingen om marges te herstellen

Volkswagen, een van ’s werelds grootste autofabrikanten, heeft aanzienlijke kostenbesparingen aangekondigd om de winstmarges te herstellen. Het Duitse concern rapporteerde marges over het eerste halfjaar die het als “te laag” bestempelde en moet flink snijden om weer op het goede spoor te komen.

Het bedrijf verlaagt de productiecapaciteit in heel Europa met 10 procent en verandert de uitgaven aan software na de investering in de maker van elektrische voertuigen Rivian. Volkswagen had de capaciteit op bepaalde locaties, waaronder de hoofdfabriek in Wolfsburg, al met 25 procent teruggebracht als onderdeel van een bredere doelstelling om de capaciteit in heel Europa met 10 procent te verminderen.

Volkswagen vernieuwt

Volkswagen vernieuwt wereldwijd zijn aanbod met op maat gemaakte EV-modellen voor de Chinese en Amerikaanse markt om de concurrentie van Tesla en het Chinese BYD het hoofd te bieden. Het bedrijf worstelt echter met een trager dan verwachte vraag naar EV’s, uitdagingen in de toeleveringsketen en stijgende kosten.

CEO Oliver Blume zei dat Volkswagen samen met een aantal rivalen zijn assortiment verbrandingsmotoren zou verlengen en mogelijk nieuwe modellen voor alle merken zou toevoegen zonder de totale investeringsuitgaven te verhogen. Deze stap zal het bedrijf helpen om een concurrentievoordeel op de markt te behouden.

Kostenbesparende maatregelen

Volkswagen neemt drastische maatregelen om de kosten te verlagen en de winstmarges te herstellen. Het bedrijf heeft aangekondigd dat het de investeringsuitgaven voor 2025-2029 zal verlagen van 180 miljard euro voor 2024-2028 naar ongeveer 165 miljard euro. Deze stap zal het bedrijf naar verwachting helpen om tot 4 miljard euro te besparen in 2024 als onderdeel van een bredere besparingscampagne van 10 miljard euro.

“Het gaat om kosten, kosten en nog eens kosten,” zei CEO Oliver Blume, die het belang van kostenbesparende maatregelen voor het toekomstige succes van het bedrijf benadrukte. Het effect van sommige maatregelen, zoals het stimuleren van vervroegde uittreding, zal volgens financieel directeur Arno Antlitz enige tijd op zich laten wachten.

Financiële prestaties

Volkswagen boekte in het tweede kwartaal een winst voor rente en belastingen van 5,46 miljard euro, tegen 5,6 miljard euro een jaar eerder. De operationele marge van het kernmerk VW zakte in de eerste helft naar 5 procent door herstructureringskosten, terwijl het rendement van het premiummerk Audi werd getroffen door knelpunten in de toeleveringsketen.

Ondanks deze uitdagingen daalden de aandelen van Volkswagen met slechts 1,6 procent om 1005 GMT. Arno Antlitz, CFO van het bedrijf, zei dat het groepsrendement van 6,3 procent na zes maanden “te laag” was en dat er aanzienlijke kostenbesparingen nodig zouden zijn om de doelen te bereiken.

Volkswagen zit midden in een grote transformatie, gedreven door de verschuiving naar elektrische voertuigen en veranderende marktomstandigheden. De investering van het bedrijf in Rivian en de plannen om EV-platforms en software te delen met de Amerikaanse startup maken deel uit van deze inspanning. De impact op Volkswagen’s eigen software-eenheid Cariad blijft echter onduidelijk.

Terwijl het bedrijf door deze uitdagingen blijft navigeren, is het duidelijk dat kostenbesparende maatregelen een cruciale rol zullen spelen in het toekomstige succes.

Key Takeaways

Volkswagen heeft aanzienlijke kostenbesparende maatregelen aangekondigd om de winstmarges te herstellen.
• Het bedrijf verlaagt de productiecapaciteit in heel Europa met 10 procent en verandert de uitgaven aan software na de investering in de maker van elektrische voertuigen Rivian.
• Volkswagen vernieuwt wereldwijd zijn aanbod met op maat gemaakte EV-modellen voor de Chinese en Amerikaanse markt om de concurrentie van Tesla en het Chinese BYD het hoofd te bieden.

Wil je toegang tot alle artikelen, abonneer je dan hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.