De Duitse autoconstructeur Volkswagen Group heeft alle troeven in handen om zijn Amerikaanse concurrent Tesla snel in te halen als grootste producent van elektrisch wagens ter wereld. Dat geldt bovendien ook voor de ontwikkeling van software die in de wagens wordt gebruikt. Dat heeft Bernd Osterloh, voorzitter van de ondernemingsraad van Volkswagen, in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag gezegd.
‘Als Tesla drie fabrieken opzet waar tussen driehonderdduizend en vijfhonderdduizend wagens kunnen worden gebouwd, spreken we over een totale capaciteit van negenhonderdduizend tot anderhalf miljoen exemplaren,’ aldus Osterloh. ‘Datzelfde niveau willen wij over drie jaar bereiken. Mogelijk zal dat volume zelfs nog eerder kunnen worden gerealiseerd.’
Modulair platform
Osterloh zegt daarbij hoge verwachtingen te koesteren in het modulair platform waarop de elektrische wagens van Volkswagen worden gebouwd. ‘Dit systeem kan Volkswagen een belangrijk voordeel opleveren,’ zegt hij. ‘Op het platform zal immers elk elektrische model van elk dochtermerk van de groep kunnen worden gebouwd.’
Tevens zegt Osterloh grote hoop te stellen in de taskforce Artemis, die door Audi-topman Markus Duesmann is opgezet en die het Duitse concern moet helpen om de technologische voorsprong van Tesla ongedaan te maken.
‘Tesla kan momenteel profiteren van de data die kunnen wordt verzameld door de software die in zijn auto’s is geïnstalleerd,’ betoogt Osterloh. ‘Wanneer echter ook Volkswagen dergelijke software in zijn auto’s zal kunnen plaatsen, zal het concern op korte termijn over een grotere voorraad gegevens kunnen beschikken.’
Volkswagen kondigde twee jaar geleden aan binnen een periode van een half decennium een bedrag van 44 miljard euro te zullen investeren in de ontwikkeling van elektrische wagens. Tegen het midden van dit decennium wil de Duitse autobouwer over een vloot van meer dan vijftig volledig elektrische modellen beschikken.
Werkweek
Osterloh sloot ook een eventuele overstap naar een vierdaagse werkweek in de fabrieken van Volkswagen uit. Een dergelijke oplossing wordt binnen de sector vaak naar voor geschoven als een mogelijkheid om zwaar banenverlies te vermijden. De autoproductie is immers door de coonacisis zwaar getroffen. Bovendien moet bij de bouw van elektrische wagens minder mankracht worden ingezet.
Osterloh zegt echter de impact van de coronacrisis kan worden opgevangen door een vervroegde pensionering van maximaal zevenduizend administratieve werknemers op het hoofdkantoor in Wolfsburg. ‘Verder zal Volkswagen al zijn werknemers nodig hebben om de aan vraag op de markt te kunnen voldoen,’ beklemtoonde de voorzitter van de ondernemingsraad. ‘De vierdaagse werkweek is voor Volkswagen geenszins aan de orde.’