Volkswagen geeft meer verantwoordelijkheden aan regio’s en merken

De Duitse autoconstructeur VW Group koestert plannen om een grotere verantwoordelijkheid toe te wijzen aan zijn regionale divisie en individuele dochtermerken. Dit moet het concern in staat stellen zijn kwetsbaarheid voor de gevolgen van een aantal wereldwijde conflicten, zoals de verstoring van de toeleveringsketen en de stijgende prijzen voor grondstoffen en componenten, te verminderen.

Dat heeft Herbert Diess, chief executive van de VW Group, benadrukt in een commentaar op de nieuwe groeiplannen van het bedrijf.

Geopolitieke veranderingen

“De jongste geopolitieke veranderingen en de toegenomen blokvorming hebben onze wereldwijde kwetsbaarheid blootgelegd”, betoogde Diess. De topman specificeerde niet welke politieke gebeurtenissen hij daarbij in gedachten had, maar vele autofabrikanten zijn door de Russische invasie in Oekraïne hard geraakt. 

Westerse sancties tegen de Russische agressie hebben immers de prijzen van energie en grondstoffen gevoelig opgedreven. Dat heeft op zijn beurt geleid tot een grote bezorgdheid over de vraag op welke manier de autosector eventuele verdere problemen het hoofd zou kunnen bieden, indien ook de oplopende spanningen met China tot een aantal economische maatregelen zouden leiden.

Volkswagen waarschuwde er recent nog voor dat het de impact van de stijgende prijzen en een aantal knelpunten in de toeleveringsketen voelt. Daarbij werd erop gewezen dat de leveringen tijdens de maand maart 37,3 procent lager lagen dan dezelfde periode vorig jaar. Door een tekort aan kabelbomen, die vooral in Oekraïne werden geproduceerd, diende de Duitse autobouwer de lancering van zijn elektrische ID.5 van april naar mei te verschuiven.

Daarnaast moest de VW Group afrekenen met de lockdowns tegen de nieuwe verspreiding van COVID-19 in China. Die maatregelen van de Chinese overheid zorgden ervoor dat de lokale productie van het bedrijf werd afgeremd, terwijl Volkswagen op dat ogenblik de verkoop van elektrische wagens in het Aziatische land probeerde op te voeren.

Veranderde concurrentie

Diess beklemtoonde verder dat de raad van bestuur de verdere stimulering van zijn Chinese activiteiten als een van de grootste prioriteit van dit ogenblik bestempelde, naast de uitbreiding van de softwaredivisie Cariad en de herschikking van de beleidsstructuur van de onderneming.

China vertegenwoordigt ongeveer 40 procent van de totale verkoop van Volkswagen, maar de Duitse groep loopt in het land bij de verkoop van elektrische voertuigen ver achterop tegenover de lokale concurrenten. Het Duitse concern had vorig jaar gehoopt in China tussen tachtigduizend en honderdduizend elektrische wagens te verkopen, maar die doelstelling kon niet worden gehaald.

“Volkswagen zal de volgende weken meer details over de precieze verdeling van de verantwoordelijkheden vrijgeven”, verduidelijkte Diess. “Onze concurrenten heten niet langer Mercedes-Benz, Toyota Motor of Stellantis, maar bevinden zich eerder in een categorie van bedrijven zoals Tesla, Foxconn, Apple, LG Electronics of Uber.”

Diess kondigde in december voor de eerste keer een herschikking van een aantal verantwoordelijkheden bij Volkswagen aan. Dat gebeurde in de nasleep van wekenlange confrontaties tussen de vakbonden en Diess over het leiderschap van de chief executive.

(am)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20