Traton, de vrachtwagendivisie van Volkswagen AG, gaat de komende jaren meer dan 2 miljard euro investeren in de productie van elektrische vrachtwagens.
Volkswagen AG wil er via de investeringen voor zorgen dat haar vrachtwagens voldoen aan strengere emissieregels. ‘De reductie van CO2-emissies is waarschijnlijk de grootste uitdaging voor de mensheid, de industrie, de klanten, eigenlijk voor alles en iedereen. De transportsector is daarbij cruciaal’, zei Andreas Renschler, topman van Traton, over de investeringen.
Potentieel van elektrische voertuigen
Volkswagen AG heeft bekende vrachtwagenmerken zoals het Zweedse Scania en het Duitse Man in de portefeuille, maar bezit ook een dochterbedrijf in Brazilië. Hoewel de globale economie steeds meer richting een mogelijke recessie beweegt – transport is een barometer voor bredere economische trends, gelooft Tranton toch in het potentieel van elektrische vrachtwagens.
De Duitse groep verwacht dat een derde van de geproduceerde vrachtwagens binnen 10 tot 15 jaar gebruik zullen maken van nieuwe motortechnologie. ‘Die motortechnologie zal volledig elektrisch zijn, als de benodigde oplaadpunten overal in Europa beschikbaar zijn’, stelde Renschler nog.
Ook technologie voor zelfrijdende wagens
Volkswagen AG is niet de enige groep die zich bezighoudt met elektrische vrachtwagens. Ook het eveneens Duitse Daimler AG en het Zweedse Volvo werken aan elektrische voertuigen voor goederentransport.
Aan de andere kant van de oceaan zijn er nog concurrenten: Tesla heeft plannen, maar blijft de introductie van een elektrische pick-uptruck uitstellen. En dan is er nog Rivian, een start-up die zich volledig toelegt op elektrische vrachtwagens en financieel gesteund wordt door Amazon en Ford.
Naast elektrische vrachtwagens werkt Volkswagen AG ook nog aan technologie voor zelfrijdende voertuigen. Er zijn enkele concrete projecten:
- Scania stelde een conceptvrachtwagen in Södertälje (Zweden) voor, die geen cabine voor een vrachtwagenchauffeur meer heeft.
- Later dit jaar volgt er nog een test met een zelfrijdende bus in de Zweedse hoofdstad Stockholm.
- Binnenkort start er ten slotte nog een project in het Duitse Hamburg, waarbij vrachtwagens in de haven een gedeelte van het traject autonoom afleggen.