De olieprijzen kunnen in de komende 12 tot 18 maanden oplopen tot 200 dollar per vat en hoger. Dat staat te lezen in een analyse van Philip K. Verleger, die het Amerikaanse Congres adviseert inzake grondstoffenprijzen. Verleger voorspelt dat in 2020 een gebrek aan dieselbrandstof een economische recessie zal veroorzaken.
“Catastrofaal hoge olieprijzen zullen een recessie veroorzaken”, aldus Verleger. “De prijzen op de oliemarkten zullen op zijn minst verdubbelen. Daarna is ‘the sky the limit’ en kunne de prijzen zelfs klimmen tot 400 dollar per vat, staat in de analyse te lezen. Vandaag wordt voor een vat ruwe olie 65 tot 74 dollar betaald.
Ook andere analisten en waarnemers wijzen er op dat de wereldwijde oliereserves beperkt zijn en dat de olieprijzen na het intreden van de sancties tegen Iran op 4 november zullen stijgen tot 90 à 100 dollar per vat.
Iran is niet het grootste probleem van de oliemarkten
Maar Iran is niet het grootste probleem van de oliemarkten. Net als de investeringsbank Morgan Stanley vreest Vestager dat de olieproducenten onvoldoende voorbereid zijn op de overgang naar laagzwavelige diesel, een schonere brandstof die de emissies daadwerkelijk moet gaan verlagen.
Volgens Morgan Stanley zal de strengere regelgeving voor brandstof die door de scheepvaartindustrie wordt gebruikt resulteren in een toenemende vraag naar middeldestillaten, die op hun beurt de vraag naar ruwe olie met 1,5 miljoen vaten per dag zullen verhogen. Dat zal de olieprijzen in 2020 doen oplopen tot 90 dollar per vat, schreef de zakenbank eerder dit jaar.
Gebrek aan raffinaderijen die zijn uitgerust om middeldestillaten te produceren
Maar volgens Verleger is er een latent gebrek aan raffinaderijen die zijn uitgerust om die brandstof te produceren, wat het aanbod zal beperken en de prijzen doen stijgen. Omdat het gros van de wereld voor handel nog altijd afhankelijk is van diesel, kan het niet anders dan dat dit de economie rechtstreeks gaat beïnvloeden. Nog volgens de analyse kan de helft van de raffinaderijen vandaag geen brandstof produceren die voldoet aan de nieuwe regelgeving.
Een stelling die ook het Internationaal Energieagentschap (IEA) in zijn laatste voorspellingen voor 2023 werd bevestigd. “De raffinaderijen gaan enorme uitdagingen tegemoet’ bij het implementeren van de nieuwe zwavelnormen,” aldus het IEA.
Ook energieanalisten maken zich zorgen over de overgang in 2020 naar emissiearme brandstoffen voor zeeschepen, zoals scheepvaarttankers.
Effecten veel groter dan verondersteld
Maar Verleger voorspelt dat de effecten veel groter zullen zijn naarmate de vraag naar diesel stijgt. Hij voorspelt een economische instorting omdat de aardoliesector niet de capaciteit heeft die nodig is om extra laagzwavelige brandstof aan de scheepvaartindustrie te leveren, terwijl die wel voldoet aan de eisen van bestaande klanten zoals boeren, truckers, spoorwegen etc.