Voetbalclub Olympique Marseille richt muzieklabel op

Het muzieklabel BMG Records, onderdeel van het Duitse mediaconcern Bertelsmann, zet een samenwerking op met de Franse voetbalclub Olympique de Marseille (OM). Het partnership omvat onder meer de lancering van het muzieklabel OM Records, dat zich vooral op de ondersteuning van hip-hop, R&B en rap wil toespitsen.

‘Marseille is de tweede grootste stad van Frankrijk en is sinds de jaren negentig van de voorbije eeuw een belangrijke uitvalsbasis voor de Franse hiphop en rap,’ merkt BMG Group op. ‘Toch zal OM Records het enige grote muzieklabel zijn dat in Marseille is gevestigd.’

De samenwerking maakt van BMG de exclusieve partner voor alle muzikale projecten en activiteiten van Olympique de Marseille. De Franse voetbalclub zal daarbij voor al zijn interne en externe content op de bibliotheek van het muzieklabel beroep kunnen doen.

Impact

‘Olympique de Marseille is vooral een voetbalclub, maar haar impact reikt veel verder dan de sportwereld,’ merkt Jacques-Henri Eyraud, voorzitter van de Franse voetbalclub, op. ‘Dat geldt zeker voor jongeren uit Marseille. De club is dan ook een krachtige hefboom om het grote artistieke potentieel van deze jongeren naar voor te laten komen.’

‘Marseille is sinds de opkomst van het collectief IAM de bakermat van de Franse rap en hiphop. Er bestaat tussen de voetbalclub en lokale artiesten al jaren een sterke band. De lancering van OM Records zal deze link nog versterken.’

‘De voetbalclub en haar creatieve team hebben in de loop van de voorbije jaren op sociale netwerken een sterke aanwezigheid uitgebouwd,’ voert voorzitter Eyraud nog aan. ‘Olympique de Marseille was dit jaar ook de eerste club uit de Franse hoogste voetbalafdeling die op Twitch een live uitzending van een wedstrijd verzorgde.’

Verband

De samenwerking tussen de Franse voetbalclub en BMG Records vond zijn oorsprong bij het begin van de coronapandemie. Olympique de Marseille bracht toen onder de naam OM La Compo een collectief van lokale artiesten samen voor de opname van een single.

De opbrengst van dat initiatief werd door de OM Foundation geïnvesteerd in acties die de strijd tegen de verspreiding van het virus moesten ondersteunen. De single werd door BMG Records opgenomen en uitgebracht. 

Sylvain Gazaignes, general manager van BMG France, wijst erop dat er tussen hiphop en voetbal een sterke culturele band bestaat. ‘Dat is zeker het geval in een stad zoals Marseille, die een bijzonder levendige en creatieve muziekscène heeft,’ aldus Gazaignes.

‘Het partnership met Olympique de Marseille kan zowel aan gevestigde artiesten als opkomende talenten uit een brede regio nieuwe opportuniteiten bieden.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.