De Europese sponsoringmarkt heeft het voorbije jaar 30,69 miljard euro inkomsten gegenereerd. Dat betekende een stijging met 1,9 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de European Sponsorship Association (ESA) en Nielsen Sports. De voetbalsport blijft volgens het rapport de belangrijkste pijler van de Europese sponsoringmarkt.
‘Sport vertegenwoordigde het voorbije jaar 66 procent van de totale Europese sponsoring,’ stippen de onderzoekers aan. ‘Het merendeel van die budgetten – ongeveer 80 procent – gaat naar het voetbal.’
‘Dat is onder meer te danken aan een sterke groei in Italië en Spanje. In beide competities blijken de toonaangevende clubs een succesvolle strategie, gebaseerd op lokale en regionale sponsoring, te hebben opgezet.’
Evenementen
‘In het algemeen was de groei op de Europese sponsoringmarkt trager dan het jaar voordien, maar daarvoor is er een duidelijke reden,’ zegt Andy Westlake, voorzitter van de European Sponsorship Association. ‘Er stonden vorig jaar weinig grote evenementen op het programma.’
‘Het jaar voordien waren er daarentegen nog de Fifa World Cup in Rusland en de Olympische Winterspelen in Pyeongchang. Die twee toernooien hadden een belangrijke bijdrage in de 8,7 procent groei die de Europese sponsormarkt dat jaar kon optekenen.’
De grote pijlers voor de Europese sponsoringmarkt het voorbije jaar waren de Fifa Women’s World Cup in Frankrijk en de ICC Cricket World Cup in Engeland. ‘De Rugby World Cup vond weliswaar plaats in Japan, maar genereerde toch een sterke besteding van merken die met de deelnemende Europese teams waren betrokken,’ aldus het rapport.
Herstel na corona
Uit het rapport blijkt nog dat Duitsland met een bedrag van 6,26 miljard euro het voorbije jaar de belangrijkste sponsormarkt van Europa was, gevolgd door Groot-Brittannië (4,56 miljard euro) en Italië (1,94 miljard euro). Die rangschikking bleef ongewijzigd tegenover het jaar voordien.
‘Men kan in ieder geval stellen dat de sponsoringmarkt verder is blijven groeien, ook al kon er niet worden teruggevallen op de grote sportevenementen die de jaren voordien voor een sterke bloei hebben gezorgd,’ zegt Andy Westlake nog. ‘Bovendien is er een duidelijke neiging naar een diversifiëring. Een groot gedeelte van de groei kon buiten de sportwereld worden opgemerkt.’
Westlake erkent dat de corona-pandemie dit jaar van de sponsoringmarkt een duidelijke tol zal eisen. ‘Een reeks belangrijke evenementen moeten worden uitgesteld,’ benadrukt hij. ‘Volgend jaar lijkt daarentegen voor onze industrie een absolute topperiode te zullen worden. De sport zal wellicht een belangrijke katalysator voor het wereldwijde economische herstel blijken.’